Israk Mikraj : Dari Gelap Keratapan ke Cahaya Harapan
Israk Mikraj : Dari Gelap Keratapan ke Cahaya Harapan
Tahun Kesedihan :-
Sebelum berlakunya anugerah Israk
dan Mikraj, Nabi Muhammad saw menghadapi suatu tahun yang penuh kepiluan dan
kesedihan. Tahun tersebut dinamakan Tahun kesedihan kerana betapa pilu dan
beratnya ujian kehilangan orang tersayang bagi Nabi Muhammad saw iaitu Abu
Talib dan isteri baginda Saidatina Khadijah binti Khuwailid.
Abu Talib selaku bapa saudara
serta pemimpin terbesar Mekah adalah sosok yang melindungi Nabi Muhammad saw
dengan penuh kasih sayang. Ketika mana Abu Talib mengalami sakaratul maut,
pemimpin-pemimpin besar Quraisy datang menziarahinya lalu mengugutnya “Adakah
kamu benci akan agama bapa kamu Abdul Muttalib hingga tergamak kamu mahu keluar
dari agama kamu?”. Manakala Nabi Muhammad saw cekal disisi bapa saudara
tercinta sambil berkata “ Katakanlah wahai bapa saudaraku Tiada Tuhan melainkan
Allah, nescaya aku menjadi saksi untukmu di hari Akhirat nanti” . Namun Abu
Talib masih tetap dengan agama nenek moyangnya dan meninggal dunia atas aqidah
itu.
Selepas kematian Abu Talib
kira-kira dua bulan atau tiga hari, isteri tercinta Nabi Muhammad saw pula
telah kembali ke rahmatullah pada bulan Ramadhan tahun 10 kenabian. Dengan
wafatnya Khadijah yang menyusuli kewafatan Abu Talib maka bergandalah kesedihan
yang menimpa Nabi Muhammad saw. Dua insan yang amat baginda cintai, yang telah
menjadi suatu benteng melindungi Nabi dari derita dakwah telah meninggalkan
baginda untuk kembali ke alam Baqa’. Abu Talib merupakan benteng luaran
manakala Khadijah adalah benteng dalaman Nabi Muhammad saw.
Perjalanan ke Taif : Membina
kekuatan baru
Oleh kerana tindak balas yang
makin agresif oleh pihak Quraisy di Mekah terhadap dakwah Nabi Muhammad saw,
maka baginda beralih perhatiannya ke Taif untuk mewujudkan suatu pusat dakwah
yang baru serta memohon bantuan dari penduduknya. Hal ini kerana Taif merupakan
tempat strategik yang ditatang minyak yang penuh oleh pemimpin Quraisy Mekah.
Jika Nabi Muhammad saw berjaya berdakwah di Taif, maka baginda dapat memperoleh
pengaruh yang besar dalam dakwah. Namun Ketika sampai sahaja di Taif,
pemimpin-pemimpin besar Taif telah mengarahkan penduduk Taif untuk menghalau
Nabi Muhammad saw dan anak angkatnya yang menemaninya iaitu Zaid bin Thabit.
Anak-anak kecil Taif diarahkan untuk mengherdik Nabi bahkan penduduk Taif
hingga tergamak untuk membaling batu kea rah tubuh badan Nabi saw hinga
mengalir laju darah dari luka-luka yang menimpa baginda. Darah mengalir dengan
banyak hingga memenuhi kasut baginda Nabi saw.
Akhirnya, baginda saw dan Zaid bin Thabit ra memasuki kebun milik Atabah dan Syaibah untuk berehat dan menumpang sebagai tempat perlindungan. Nabi saw yang penat dan dalam derita kesakitan akibat kecederaan-kecederaan yang menimpanya terpaksa berteduh dibawah pohon kurma sambil diperhatikan Atabah dan Syaibah dari jauh. Disebalik sakit dan derita yang dialami, Nabi kita Muhammad saw terus berdoa dengan penuh kesayuan dan harapan kepada Tuhan Yang Menyaksikan segala yang telah berlaku tadi :-
"Allahuma Ya Allah,
kepada-Mu aku mengadukan kelemahanku, kekurangan daya upayaku di hadapan
manusia. Wahai Tuhan Yang Maha Rahim, Engkaulah Tuhan orang-orang yang lemah dan
Tuhan pelindungku. Kepada siapa hendak Engkau serahkan nasibku? Kepada orang
jauhkah yang berwajah muram kepadaku atau kepada musuh yang akan menguasai
diriku? Asalkan Engkau tidak murka kepadaku, aku tidak peduli sebab sungguh
luas kenikmatan yang Engkau limpahkan kepadaku. Aku berlindung kepada nur
wajah-Mu yang menyinari kegelapan dan kerana itu yang membawa kebaikan di dunia
dan akhirat dari kemurkaan-Mu dan yang akan Engkau timpakan kepadaku. Kepada
Engkaulah aku adukan halku sehingga Engkau ridha kepadaku. Dan, tiada daya
upaya melainkan dengan kehendak-Mu."
Melihat keadaan Rasulullah saw
itu yang penuh kesakitan, Atabah dan Syaibah menyuruh hamba mereka iaitu Adas
untuk memberi anggur kepada baginda. Ketika mana Rasulullah saw mahu mengambil
anggur itu, baginda pun menyebut “Bismillah” lalu hairan Adas seraya bertanya
“Kata-kata ini tak pernah disebut orang sebelum ini”. Lalu Rasulullah saw
bertanya “Kamu berasal dari mana wahai Adas?”dan apa agamamu?”
Adas menjawab “Aku seorang
Nasrani yang berasal dari Niniwi”. Lalu baginda saw berkata “ itu adalah negeri
halaman seorang yang soleh iaitu Yunus bin Matta”. Adas hairan lalu berkata
“Bagaimana kamu boleh mengenali Yunus bin Matta?”. Nabi saw menjawab “itu
adalah saudaraku, dan baginda adalah Nabi sepertiku”. Maka terus Adas menyembam
ke bawah lalu mencium kepala, kedua tangan dan kaki baginda saw.
Kemudian Rasulullah saw pulang ke
Mekah, dan apabila melalui Qarnul Manazil, berlakulah suatu peristiwa ajaib. Nabi
Muhammad saw mengangkat kepalanya dan ternyata baginda berada dibawah suatu
awan yang menaunginya lalu diatasnya ada Jibril Alaihissalam. Jibril memanggil
baginda seraya berkata “Sesungguhnya Allah mendengar ucapan kaummu terhadapmu
dan bantahan mereka keatasmu. Dan Allah telah mengutus kepadamu Malaikat penjaga
gunung untuk kemu perintahkannya sesuai kehendakmu terhadap mereka”
Kemudian Malaikat penjaga gunung
memanggil nabi Muhammad saw, lalu memberi salam kepada baginda seraya berkata,
‘Wahai Muhammad, apa yang kamu inginkan katakanlah. Jika kamu ingin aku akan
timpakan kepada mereka dua gunung Akhsyab (niscaya akan aku lakukan).’
“Maka Nabi sallallahu ‘alaihi
wasallam menjawab, ‘Tidak (aku tidak ingin itu), akan tetapi aku berharap
kepada Allah bahwa akan terlahir dari tulang sulbi mereka orang-orang yang
menyembah Allah semata dan tidak menyekutukan-Nya dengan sesuatu apapun.”
Meskipun jasadnya masih sakit dan perit dengan luka dan cedera, meskipun jiwanya terpaksa bersabar menghadapi segala cela, namun sedikit pun baginda saw tidak mahu azab Allah ditimpakan ke atas ummatnya. Maka inilah kesedihan demi kesedihan yang menimpa Junjungan Besar Nabi Muhammad saw.
Israk Mikraj (Perjalanan
bermula):-
Hati Nabi dibersihkan lagi :-
Saat Nabi saw di Mekah atap rumah
baginda terbuka, tiba-tiba datang Malaikat Jibril Alaihis Salam. Lalu beliau
membelah dada baginda kemudian mencucinya dengan menggunakan air zamzam.
Dibawanya pula bejana terbuat dari emas berisi hikmah dan iman, lalu dituangnya
ke dalam dada Rasulullah saw dan menutupnya kembali
Pengembaraan bermula:-
Kemudian baginda telah didatangi Buraq. Iaitu seekor
binatang yang berwarna putih, lebih besar dari keledai tetapi lebih kecil dari
bighal. Ia merendahkan tubuhnya sehingga perut buraq tersebut mencapai hujungnya.
Baitul Maqdis, Para Nabi menanti
kedatangan penerus legasi mereka:-
Baginda bersabda: “Maka aku
segera menungganginya sehingga sampai ke Baitul Maqdis.” Baginda bersabda lagi:
“Kemudian aku mengikatnya pada tiang masjid sebagaimana yang biasa dilakukan
oleh para Nabi. Sejurus kemudian aku masuk ke dalam masjid dan mendirikan solat
sebanyak dua rakaat. Nabi Muhammad saw semasa di Baitul Maqdis menjadi imam solat
bagi seluruh para Nabi dan Rasul, suatu anugerah yang besar sekali. Begitu
besar penghormatan para Nabi dan Rasul kepada Utusan Allah yang terakhir selaku
Penghulu Segala Nabi yang bernama Muhammad bin Abdullah saw.
Perjalanan diteruskan ….Rehlah
Tujuh Petala Langit
Pengalaman di langit pertama
Setelah selesai solat baginda saw
terus keluar, tiba-tiba baginda didatangi oleh Jibril dengan membawa semangkuk
arak dan semangkuk susu. Dan baginda pun memilih susu. Lalu Jibril berkata,
‘Kamu telah memilih fitrah, jika kamu memilih arak nescaya sesatlah ummatmu’. Yakni
bahawasanya Islam ini adalah agama yang bertunjangkan Fitrah kemanusiaan. Tuhan
yang mencipta Fitrah semulajadi manusia, adalah juga yang menciptakan agama
Islam ini yang berjaya memenuhi kesemua tuntutan Fitrah kemanusiaan.
Surah Ar-Rum Ayat 30
فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ
حَنِيفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا ۚ لَا تَبْدِيلَ
لِخَلْقِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا
يَعْلَمُونَ
Maka hadapkanlah wajahmu dengan
lurus kepada agama Allah; (tetaplah atas) fitrah Allah yang telah menciptakan
manusia menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan pada fitrah Allah. (Itulah)
agama yang lurus; tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui,
Lalu Jibril membawa baginda naik
ke langit. Ketika Jibril meminta agar dibukakan pintu, maka ditanyakan,
‘Siapakah kamu? ‘ Jibril menjawab, ‘Jibril’. Ditanyakan lagi, ‘Siapa yang bersamamu?
‘ Jibril menjawab, ‘Muhammad.’ Jibril ditanya lagi, ‘Apakah baginda telah
diutus? ‘ Jibril menjawab, ‘Ya, baginda telah diutus.’ Maka dibukalah pintu
untuk mereka berdua dan diucapkan kepada Nabi Muhammad saw “Selamat datang baginya,
dan ini adalah sebaik-baik tetamu yang telah tiba”. Lalu mereka berdua bertemu
dengan Nabi Adam, dan Jibril berkata kepada Nabi saw “Inilah bapamu Adam,
ucapkan lah salam kepadanya” Maka Nabi memberi salam kepadanya dan Nabi Adam
menjawab salam itu. Beliau menyambut Nabi Muhammad saw serta mendoakan baginda
dengan kebaikan serta mengucapkan “Selamat datang hai anakku yang Soleh serta
Nabi yang Soleh”. Nabi Muhammad saw juga melihat disebelah kanan Nabi Adam ada
sekumpulan ahli syurga, beliau tersenyum gembira melihat mereka, dan disebelah
kirinya adalah ahli neraka lalu Nabi Adam menjadi sedih dan menangis.
Pengalaman di langit kedua
Lalu Nabi Muhammad saw dibawa naik ke langit kedua.
Jibril lalu meminta supaya dibukakan pintu. Lalu ditanyakan lagi, ‘Siapakah
kamu? ‘ Jibril menjawab, ‘Jibril’. Jibril ditanya lagi, ‘Siapa yang bersamamu?
‘ Jibril menjawab, ‘Muhammad.’ Jibril ditanya lagi, ‘Apakah baginda telah
diutuskan? ‘ Jibril menjawab, ‘Ya, baginda telah diutuskan’. Malaikat penjaga
pintu lantas mengucapkan “Selamat datang baginya dan ini adalah sebaik-baik
tetamu yang telah tiba”. Pintu pun dibukakan lalu mereka bertemu dengan Isa bin
Maryam dan Yahya bin Zakaria. Jibril berkata “inilah Isa dan Yahya, ucapkanlah
salam keatas mereka berdua”. Maka Nabi Isa dan Nabi Yahya menjawab salam dari
Rasulullah saw seraya berkata “Selamat datang hai saudara kami yang Soleh dan
juga seorang Nabi yang Soleh”. Mereka berdua menyambut Rasulullah saw dan
mendoakan baginda dengan kebaikan.
Pengalaman di langit ketiga
Nabi Muhammad saw dibawa lagi
naik ke langit ketiga. Jibril pun meminta supaya dibukakan pintu. Lalu
ditanyakan, ‘Siapakah kamu? ‘ Jibril menjawab, ‘Jibril’. Jibril ditanya lagi,
‘Siapakah bersamamu? ‘ Jibril menjawab, ‘Muhammad’. Jibril ditanya lagi,
‘Apakah baginda telah diutuskan? ‘ Jibril menjawab, ‘Ya, baginda telah
diutuskan’. Pintu pun dibukakan lalu malaikat penjaga pintu mengucapkan “Selamat
datang baginya, dan ini adalah sebaik-baik tetamu yang telah tiba”. Mereka
bertemu dengan Nabi Yusuf, ternyata Nabi Yusuf telah dikurniakan dengan
kedudukan yang sangat tinggi. Lalu Jibril berkata “Ini adalah Yusuf, ucapkanlah
salam kepadanya”. Nabi saw memberi salam kepada Nabi Yusuf yang menjawabnya
dengan baik seraya mengucapkan “Selamat datang hai saudaraku yang Soleh dan
juga seorang Nabi yang Soleh”. Beliau terus menyambut Nabi saw dan mendoakannya
dengan kebaikan.
Pengalaman di langit keempat
Nabi Muhammad saw dibawa lagi naik ke langit keempat. Jibril pun meminta supaya dibukakan pintu. Kedengaran suara bertanya lagi, ‘Siapakah kamu? ‘ Jibril menjawab, ‘Jibril’. Jibril ditanya lagi, ‘Siapakah bersamamu? ‘ Jibril menjawab, ‘Muhammad’. Jibril ditanya lagi, ‘Apakah baginda telah diutuskan? ‘ Jibril menjawab, ‘Ya, baginda telah diutuskan’. Pintu pun dibukakan lalu Malaikat penjaga pintu mengucapkan “Selamat datang baginya, dan ini adalah sebaik-baik tetamu yang telah tiba”. Lalu Nabi saw bertemu dengan Nabi Idris dan Jibril berkata kepada Nabi saw “ini adalah Idris ucapkanlah salam kepadanya”. Nabi Idris membalas ucapan salam Nabi Muhammad saw seraya berkata “Selamat datang hai saudaraku yang Soleh dan juga seorang Nabi yang Soleh”, beliau terus menyambut Nabi Muhammad saw dan mendoakan baginda dengan kebaikan. Lalu Nabi saw menyebut firman Allah ‘(Dan Kami telah mengangkatnya (Darjat Nabi Idris) ke tempat yang tinggi darjatnya) [Surah Maryam ayat 57].
Pengalaman di langit kelima
Nabi saw dibawa lagi naik ke
langit kelima. Jibril lalu meminta supaya dibukakan pintu. Kedengaran suara
bertanya lagi, ‘Siapakah kamu? ‘ Jibril menjawab, ‘Jibril’. Jibril ditanya
lagi, ‘Siapakah bersamamu? ‘ Jibril menjawab, ‘Muhammad’. Jibril ditanya lagi,
‘Apakah baginda telah diutuskan? ‘ Jibril menjawab, ‘Ya, baginda telah
diutuskan’. Pintu pun dibukakan lalu Malaikat penjaga pintu mengucapkan “Selamat
datang baginya, dan ini adalah sebaik-baik tetamu yang telah tiba”. Mereka
bertemu dengan Nabi Harun dan Jibril berkata “ini adalah Harun, ucapkanlah
salam kepadanya”. Nabi saw memberi salam kepada Nabi Harun yang menjawab salam
itu seraya berkata “Selamat datang bagi saudaraku yang Soleh merangkap Nabi
yang Soleh”. Beliau terus menyambut Nabi
Muhammad saw dan mendoakannya dengan kebaikan.
Pengalaman di langit keenam
Nabi saw dibawa lagi naik ke
langit keenam. Jibril lalu meminta supaya dibukakan pintu. Kedengaran suara
bertanya lagi, ‘Siapakah kamu? ‘ Jibril menjawab, ‘Jibril’. Jibril ditanya
lagi, ‘Siapakah bersamamu? ‘ Jibril menjawab, ‘Muhammad’. Jibril ditanya lagi,
‘Apakah baginda telah diutuskan? ‘ Jibril menjawab, ‘Ya, baginda telah
diutuskan’. Pintu pun dibukakan lalu malaikat mengucapkan “Selamat datang baginya,
dan ini adalah sebaik-baik tetamu yang telah tiba”. Mereka bertemu dengan Nabi Musa lalu Jibril
berkata “ini adalah Musa, ucapkanlah salam kepadanya”. Nabi Musa menjawab salam
itu seraya berkata “Selamat datang bagi saudaraku yang Soleh merangkap Nabi
yang Soleh”, beliau terus menyambutku dan mendoakannya dengan kebaikan. Setelah
baginda meninggalkannya, maka Nabi Musa menangis lalu ditanyakan kepadanya
mengapa beliau menangis? Lantas dijawabnya “Aku menangis kerana seorang muda
yang diutuskan selepasku tetapi ummatnya masuk Syurga lebih ramai daripada ummatku”
Pengalaman di langit ketujuh
Nabi saw dibawa lagi naik ke
langit ketujuh. Jibril meminta supaya dibukakan. Kedengaran suara bertanya
lagi, ‘Siapakah kamu? ‘Jibril menjawabnya, ‘Jibril’. Jibril ditanya lagi,
‘Siapakah bersamamu? ‘Jibril menjawab, ‘Muhammad’. Jibril ditanya lagi, ‘Apakah
baginda telah diutuskan? ‘Jibril menjawab, ‘Ya, baginda telah diutuskan’. Pintu
pun dibukakan lalu Malaikat penjaga pintu mengucapkan “Selamat datang baginya, dan
ini adalah sebaik-baik tetamu yang telah tiba”. Mereka bertemu dengan Nabi
Ibrahim dan Jibril berkata “Inilah bapamu Ibrahim, ucapkanlah salam kepadanya”.
Nabi Ibrahim menjawab salam Rasulullah saw lalu berkata “Selamat datang hai
anakku yang Soleh merangkap Nabi yang Soleh”.
Sidratul Muntaha dan Anugerah
Solat
Kemudian Nabi saw dibawa ke
Sidratul Muntaha. Daun-daunnya besar seperti telinga gajah dan ternyata buahnya
sebesar tempayan. Pohon itu diliputi dengan emas serta cahaya dan warna
warni..bahkan berubah-ubah dan sukar untuk digambarkan keindahan dan kecantikan
pohon agung ini. Baginda melihat empat sungai mengalir keluar yang berasal dari
Pohon Sidratul Muntaha :- dua sungai zahir dan dua sungai batin.
Kemudian baginda saw ditunjukkan Baitul Makmur yang mana keluasannya setiap hari boleh memasukkan tujuh puluh ribu Malaikat. Setelah keluar, mereka tidak kembali lagi kepadanya. Kemudian baginda memasuki Syurga dan kemudian baginda dinaikkan lagi hingga dapat mendengar bunyi Pena menulis.
Menghadap Tuhan Sekalian Alam
Lalu baginda diangkat lagi menghadap
Allah Yang Maha Perkasa. Lalu hampirlah baginda dengan Allah seolah-olah
hampirnya dua busur panah atau lebih hampir lagi. Allah memberikan wahyu kepada
baginda dengan mewajibkan solat lima puluh waktu sehari semalam. Lalu baginda
turun dan bertemu Nabi Musa Alaihissalam, dia bertanya, ‘Apakah yang telah
difardukan oleh Tuhanmu kepada umatmu? Baginda bersabda: “Solat lima puluh
waktu’. Nabi Musa berkata, ‘Kembalilah kepada Tuhanmu, mintalah keringanan kerana
umatmu tidak akan mampu melaksanakannya. Baginda pernah berdakwah kepada Bani
Israel dan menguji ketahanan mereka’. Nabi Muhammad saw bersabda: “Aku kembali
kepada Tuhan seraya berkata, ‘Wahai Tuhanku, berilah keringanan kepada umatku’.
Lalu Allah subhanahu wata’ala. mengurangkan lima waktu solat dari beliau’. Lalu
baginda kembali kepada Nabi Musa dan berkata, ‘Allah telah mengurangkan lima
waktu solat dariku’. Nabi Musa berkata, ‘Umatmu tidak akan mampu
melaksanakannya. Kembalilah kepada Tuhanmu, mintalah keringanan lagi’. Baginda bersabda:
“Aku masih saja berulang alik antara Tuhanku dan Nabi Musa, sehingga Allah
berfirman: ‘Wahai Muhammad! Sesungguhnya aku fardukan lima waktu sehari
semalam. Setiap shalat fardu dilipatgandakan dengan sepuluh kali lipat. Maka
itulah lima puluh solat fardu. Begitu juga barangsiapa yang berniat, untuk
melakukan kebaikan tetapi tidak melakukanya, niscaya akan dicatat baginya satu
kebaikan. Jika dia melaksanakannya, maka dicatat sepuluh kebaikan baginya.
Sebaliknya barangsiapa yang berniat ingin melakukan kejahatan, tetapi tidak
melakukannya, nescaya tidak dicatat baginya sesuatu pun. Lalu jika dia mengerjakannya,
maka dicatat sebagai satu kejahatan baginya’. Lalu Nabi Muhammad saw turun
hingga sampai kepada Nabi Musa, lalu memberitahu kepadanya. Dia masih saja
berkata, ‘Kembalilah kepada Tuhanmu, mintalah keringanan’. Baginda menjawab,
‘Aku terlalu banyak berulang-ulang kembali kepada Tuhanku, sehingga
menyebabkanku malu kepada-Nya’.”
Peristiwa ngeri pengajaran buat Ummat :-
Semasa proses Mikraj di langit ,
Nabi Muhammad saw diperlihatkan akan sepintas lalu peristiwa ngeri sebagai
pengajaran buat Ummat ;
1. Baginda melihat Malaikat penjaga Neraka iaitu Malik, beliau
tidak ketawa dan tiada pada wajahnya tanda gembira mahupun riak kegirangan.
Baginda juga dapat melihat Syurga dan Neraka.
2. Baginda melihat orang yang di dunia mereka telah memakan harta
anak yatim dengan zalim. Mereka mempunyai muncung seperti muncung unta. Mereka
melemparkan ke dalam muncung mereka kepingan-kepingan neraka seperti batu halus
lalu ia keluar dari dubur mereka.
3. Baginda melihat pemakan-pemakan riba. Mereka mempunyai perut
yang sangat besar lalu mereka tidak mampu bergerak dari tempat mereka dan
sebesar rumah. Di dalam perut mereka terdapat banyak ular yang boleh dikesan
dari luar perut mereka.
4. Baginda melihat wanita-wanita yang masuk bertemu lelaki-lelaki
yang bukan dari kalangan anak-anak mereka. Mereka digantung dengan buah dada mereka.
5. Baginda melihat penzina-penzina yang memegang daging yang suci dan elok. Manakala disebelah mereka daging yang busuk dan jijik lalu mereka memakannya serta meninggalkan daging yang elok.
Ganjaran buat Mujahidin:-
Rasulullah saw juga melihat
ganjaran buat mereka yang berjihad di jalan Allah dengan ikhlas. Nabi saw melalui
satu kaum yang menanam dan menuai hasil dengan cepat sekali. Jibril berkata “mereka
itu adalah para Mujahidin yang berjuang di jalan Allah, ganjaran mereka
digandakan sebanyak 700 kali ganda dan apa sahaja yang mereka sumbangkan di
jalan Allah nescaya akan diganti oleh Allah”
Cabaran setelah pulang :-
Ketikamana pengembaraan Nabi
Muhammad saw tamat dan baginda selamat tiba ke Mekah, maka baginda digalas
suatu tanggungjawab besar iaitu untuk memberitahu kepada kaumnya bahawa baginda
telah mengembara dari Mekah ke Baitul Maqdis bahkan hingga ke tujuh petala
langit selama satu malam sahaja. Semestinya ia tak logic dari sudut akal
manusia, apatah lagi Musyrikin Mekah suka menimbulkan keraguan keatas dakwah
Nabi.
Namun Nabi menjelaskan bukti terjadinya Israk dan Mikraj itu dengan memberitahu kaumnya bahawa semasa baginda dalam perjalanan pergi dan balik, baginda melihat rombongan dagang penduduk Mekah yang kehilangan unta mereka. Baginda minum air mereka dari bekas yang tertutup Ketika mereka sedang tidur kemudian baginda tinggalkan bekas itu tertutup semula. Baginda juga turut terlihat beberapa rombongan dagangan yang lain sambil menceritakan dengan terperinci ciri-ciri robongan itu, lalu kaum Quraisy bertanyakan hal demikian kepada rombongan-rombongan itu lalu didapati benar apa yang diceritakan Nabi. Nabi Muhammad saw juga mampu menceritakan keadaan Masjidil Aqsa dengan tepat kepada Kaum Quraisy untuk membuktikan kebenaran peristiwa agung itu. Namun meskipun Kafir Quraisy akur dengan apa yang diceritakan Nabi tetapi mereka masih menuduh Nabi Muhammad saw sebagai ahli sihir pula.
Pengajaran disebalik
pengembaraan agung ini :
1. Sebab dan pengajaran paling agung dan menyeluruh bagi perjalanan ini adalah untuk memperlihatkan kepada Nabi saw tanda Kebesaran Allah, dalam ayat 1 Surah Al-Isra’ yang mana Allah berfirman
سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ
Maha Suci Allah, yang telah memperjalankan hamba-Nya pada
suatu malam dari Al Masjidil Haram ke Al Masjidil Aqsha yang telah Kami berkahi
sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda
(kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.
“ Inilah Sunnatullah yang pernah dialami oleh para Nabi sebelum Nabi kita sepertimana yang difirmankan oleh Allah dalam Surah Al-An’am ayat 75 “Dan demikianlah Kami menunjukkan kepada Ibrahim keagungan kerajaan-kerajaan langit dan bumi dan agar dia tergolong dalam kalangan orang yang yakin akan Keagungan Allah”. Maka apabila para Nabi telah melihat dengan sendiri keajaiban dan kebesaran tanda Allah maka bertambah teguh tekad mereka untuk meneruskan kerja Dakwah serta tidak gusar dan bimbang cabaran onak berduri di denai dakwah.
2. Jika kita teliti Surah Al-Isra’, kita akan dapati hanya ayat 1 sahaja yang berkaitan dengan Israk dan Mikraj manakala ayat selepas itu membicarakan tentang kejahatan Yahudi serta memberi amaran kepada muslimin bahawa Al-Quran ini memberi petunjuk kepada kebenaran. Maka boleh jadi ada yang menyangka tiada hubungan diantara ayat satu dan yang lain sedangkan bukan itu maksudnya. Hal yang sebenar adalah Allah Taala mahu menunjukkan kepada kita bahawa Isra’ itu berlaku dari Mekah ke Baitul Maqdis yakni Ummat Islam lah yang dipimpin Nabi Muhammad saw yang akan menggalas tugas kepimpinan kemanusiaan (Qiyadatul Ummah Al-Insaniyyah) kerana Yahudi telah lama meninggalkan tugas mulia ini disebabkan begitu banyak kemungkaran dan kefasadatan yang dilakukan mereka. Oleh yang demikian tiada lagi bagi Yahudi sebarang kelayakan untuk merangkul tugas memimpin ummat manusia kearah kebenaran. Maka tibalah masanya bagi tugas mulia ini untuk berpindah dari satu ummat kepada ummat yang lain, dari satu ummat yang penuh khianat dan tipu daya kepada Ummat yang penuh dengan kebaikan yang mencurah-curah.
Namun bagaimana tugas kepimpinan ini berhasil untuk dipindahkan ke tangan Rasulullah saw sedangkan baginda diusir dan dipulau oleh Musyrikin Mekah? Soalan ini menyingkap suatu hakikat lain bahawa pusingan perjuangan penyebaran risalah Dakwah ini bakal menemui pengakhirannya, dan akan mula satu pusingan dan kitaran baru dalam sejarah perjuangan Dakwah Nabi saw. Oleh yang demikian kita dapati sebahagian ayat dari Surah Al-Isra’ berbicara tentang peringatan dan amaran keras Allah Taala kepada puak musyrik.
“Dan apabila sampai tempoh kami hendak membinasakan penduduk sebuah negeri, Kami akan menyuruh pembesar-pembesar dan pemimpin mereka untuk kembali taat, namun mereka enggan dan berbuat fasiq maka berhaklah negeri mereka itu dimusnahkan lalu kami menghancurkannya sehancur-hancurnya”
“Dan berapa ramai ummat-ummat yang kami telah binasakan sesudah zaman Nuh, dan cukuplah Tuhanmu Yang Maha Mengetahui dan Maha Melihat dosa-dosa hambaNya”
Ayat 16-17 Surah Al-Isra’
Dan disamping ayat-ayat di atas ada juga ayat Quran lain yang menerangkan prinsip-prinsip ketamadunan yang mana bakal diterapkan oleh masyarakat Islam pertama yang diasaskan Nabi Bersama para penduduk Madinah. Seolah-olah mempersiapkan mereka untuk beralih ke suatu fasa baru,membina sistem kemasyarakatan dan sebuah negara yang bersendikan ajaran Quran dan Sunnah. Oleh kerana itu, peristiwa Israk Mikraj ini hanya berlaku sebelum perjanjian Aqabah pertama atau antara Aqabah pertama dan kedua.
3. Peristiwa ini menunjukkan kepada kita akan ikatan hubungan erat
antara Masjidil Aqsa dan Tanah Suci Mekah. Ikatan ini menimbulkan suatu rasa
dalam kalangan ummat Islam akan tanggungjawab mereka terhadap Masjidil Aqsa
dalam misi memerdekakannya dari rentapan Zionis Israel. Selain itu
tanggungjawab mereka juga untuk memerdekakan Tanah Suci Mekah dari dijajah
pemerintah korup arab. Para sahabat sedar akan tanggungjawab suci ini, yang
mana Ketika itu Masjidil Aqsa dibawah jajahan Kerajaan Rom, maka di zaman Khalifah
Umar Al-Khattab telah memerdekakan tanah suci Baitul Maqdis. Semasa dibawah
pemerintahannya, Masjidil Aqsa telah menikmati keamanan dan kesejahteraan
hinggalah tentera Salib mencemarnya dan merentapnya. Namun Sultan Solahuddin
Al-Ayyubi beserta pejuang-pejuangnya telah berjaya merampas kembali tanah suci
itu.
Sabda Nabi Muhammad saw
“Akan berterusan
hingga akhir zaman satu kelompok dari ummatku yang cekal dengan kebenaran,
keras terhadap musuh mereka, sesiapa yang memusuhi mereka tidak dapat memberi
mudarat kepada mereka melainkan kesukaran dan kepayahan yang menguji perjuangan mereka hingga
datanglah bantuan Allah dan mereka masih setia dengan kebenaran”
Hadis Riwayat Ahmad
Omar Mokhtar bin Hamdan Al-Rupawani
Peguambela & Peguamcara, Peguam Syarie
Rujukan :-
1. As-Sirah An-Nabawiyyah : ‘Ardhun Waqaie wa Tahlil Ahdath Durus wa Ibar, Dr Ali Muhd Muhd As-Solabi, Darul Fajri Littturath
2. Ar-Rahiq Al-Makhtum : Sheikh Sofiyurrahman Al-Mubarakpuri, Darul Wafa’ Littiba’ah Wan Nasyr
3. Ar-Rahiq Al-Makhtum (Terjemahan Yadim)
Comments
Post a Comment