Apabila Wafatnya Ibnu Taymiah
Diriwayatkan oleh Sheikh
Zainuddin Abdul Rahman adinda kepada Sheikh Ibnu Taymiah, menceritakan tentang
keadaan kakandanya di penjara ketika waktu penghujung usianya:-
Sesungguhnya Ibnu Taymiah ketika
mana beliau sedang bermula membaca al-Quran (sedangkan beliau sudah khatam
sebanyak 80 kali) dan sampai ke ayat 54-55 Surah al-Qamar
إِنَّ الْمُتَّقِينَ
فِي جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ (٥٤)فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ (٥٥)
"51. Dan sesungguhnya telah
Kami binasakan orang yang serupa dengan kamu."
"52. Dan segala sesuatu yang telah mereka perbuat tercatat dalam buku-buku catatan."
"52. Dan segala sesuatu yang telah mereka perbuat tercatat dalam buku-buku catatan."
Selepas itu, beliau terus
meninggalkan aku (Sheikh Zainuddin dibenarkan oleh pihak penguasa untuk menjaga
Ibnu Taymiah yang dalam keuzuran di penjara), dan bertadarus al-Quran dengan
Sheikh Abdullah bin Muhib dan Abdullah Al-Azraie. Sheikh Ibnu Taymiah sangat
suka akan bacaan mereka berdua dan keadaannya didalam penjara dalam penuh
ketaqwaan dan kesolehan.
Apabila sampai berita keuzurannya
kepada Gabenor Damsyik , lalu beliau terus meminta izin untuk menziarahi sheikh
Ibnu Taymiah. Si Gabenor terus memohon kemaafan dari Sheikh Ibnu Taymiah andai
ada kesilapan yang beliau pernah lakukan terhadapnya. Sheikh Ibnu Taymiah terus
menjawab
“Sesungguhnya aku telah
menghalalkan semua orang yang memusuhiku meskipun aku berada atas jalan
kebenaran, dan aku halalkan juga Sultan Muazzam Al-Malik An-Nasr yang
menyebabkan aku ke penjara ini, aku tahu dia lakukan ini semata-mata ikutan dan
bukan atas kehendaknya, aku halalkan tiap insan yang pernah menyakitiku
melainkan jika dia memusuhi Allah dan RasulNya.”
Dan berpanjanglah kesakitan yang
dialami Sheikhul Islam Ibnu Taymiah selama tiga minggu hingga pulanglah beliau
kepada Sang Pencipta pada malam ke 22 bulan Zulkaedah tahun 728 Hijrah ketika
itu umurnya 67 tahun.
Lalu Muazzin penjara terus
mengumumkan kematian Ibnu Taymiah di menara, dan berbicaralah pengawal-pengawal
penjara tentang peristiwa besar ini yang telah merebak khabar ini ke seluruh
manusia. Berpusu-pusulah manusia ke kubu penjara untuk memberi penghormatan
terakhir buat sang imam. Manusia bersesak-sesak mahu mencium kepala Sheikhul
Islam.
Maka para penziarah gigih
mengkhatamkan al-Quran sebelum jasadnya dimandikan, dan kaum muslimat
dibenarkan menziarahi jenazahnya selepas kaum muslimin selesai menziarahinya.
Betapa ramainya kuam muslimin mahu memandikan jasadnya kaku terbujur.
Solat jenazah dilakukan buat
pertama kali di kawasan penjara yang diimamkan oleh Sheikh Muhammad bin Tamam,
selepas itu jenazahnya dibawa keluar untuk dikebumikan. Berasaklah manusia
memenuhi jalan antara penjara dan penjara serta masjid serta mengambil masa
yang lama bagi jenazah itu untuk tiba ke masjid. Para tentera dikerahkan untuk
mengawal jenazahnya kerana kawasan sudah menjadi sangat sesak dengan kehadiran
kaum muslimin dan muslimat yang terkesan dengan pemergian imam ulung dan kesayangan
mereka. Ditengah kesesakan itu, berteriaklah seorang muslim
“Inillah keadaan yang berlaku
apabila Imam dan Pejuang Sunnah wafat!!”
Lalu bertambahlan kesedihan
manusia dan menangis teresak-esak mengenangkan tiada lagi pembela mereka, tiada
lagi alim Rabbani yang gigih memperjuangkan nasib mereka!
Sekali lagi disolatkan jenazah
keatas sheikhul Islam Ibnu Taymiah sejurus selepas solat Zohor di Masjid Jami’
Umawi, dalam masa yang sama bilangan manusia semakin bertambah-tambah hingga
sesak ruang legar, kaki lima, lorong-lorong, pasar-pasar yang penuh dengan
mereka yang mahu memberi penghormatan terakhir buat Sang Imam. Pasar-pasar
perniagaan ditutup beserta kedai makan, oleh yang demikian ramai orang berniat
puasa kerana kesibukan mereka untuk melihat jenazah ibnu taymiah dan mendoakan
untuknya.
Disebabkan kesesakan yang begitu
padat, jenazah Sheikhul Islam Ibnu Taymiah terpaksa dipikul atas kepala para
penziarah kerana sesaknya jalan dengan manusia. Suara kesedihan dan tangisan
semakin meninggi serta doa-doa dipanjatkan kepada Tuhan agar merahmati roh
sheikhul Islam mereka. Sebahagian mereka meletakkan serban, kain serta baju
mereka di atas keranda sheikh. Manusia berbondong-bondong mahu melihat jenazah
sheikh hingga kasut-kasut yang dipakai mereka ada yangtercabut, serta kain
serban terlucut dari kepala namun mereka tidak mempedulikannya kerana perkara
lebih penting telah melanda….Imam mereka yang dikasihi telah WAFAT.
Ketika jenazah itu tiba ke
perkarangan Pasar Al-Khail, telah berganda bilangan penziarah lalu jenazah itu
diletakkan di situ untuk disolatkan jenazah yang diimamkan oleh saudaranya
Zainuddin Abdul Rahman. Kemudian jenazah Ibnu Taymiah dibawa ke Tanah
Perkuburan As-Sufiah (dimana ditanamnya beberapa ulama hebat dan ulung seperti
Ibnus Solah, Ibnul Athir, Abul Hijaj Al-Maziy, Al-Hafiz Imaduddin ibn Kathir).
Jenazah Sheikhul Islam Ibnu Taymiah dikebumikan di sebelah saudaranya Sheikh
Syarafuddin Abdillah, moga Allah merahmati mereka berdua.
Pengebumian itu dilakukan sebelum
waktu Asar hampir tiba. Kelewatan ini berlaku kerana terlampau ramai orang
datang melakukan solat jenazah keatasnya. Tiada insan yang gagal menghadirkan
diri untuk memberi penghormatan terakhir melainkan dia mempunyai keuzuran.
Dianggarkan bilangan muslimin yang hadir antara 60 000 hingga 100 000 manakala
kaum muslimat pula sebanyak 15 000 tanpa dikirakan bilangan wanita yang melihat
dan menyaksikan peristiwa sedih itu di atas bumbung rumah dan bangunan
berdekatan. Tidak pernah Kota Damsyik menyaksikan fenomena ini, bahkan dalam
sejarah Umayyah yang mana Damsyik merupakan Ibu Kota Khilafah.
Solat Ghaib juga diadakan di
kebanyakan wilayah negara Islam ketika itu, hinggakan di hujung Selatan dan
Timur. Ibnu Rejab juga melaporkan di Tabaqat Al-Hanabilah :-
“Solat Jenazah diadakan untuk
Sheikhul Islam Ibnu Taymiah di kebanyakan wilayah di negara Islam samada dekat
mahupun jauh hinggakan di Yaman dan China. Para musafir juga telah memberitahu
bahawa di tempat permusafiran mereka seperti di hujung negara China, pengumuman
dibuat untuk diadakan solat jenazah Ghaib buat Sheikhul Islam Ibnu Taymiah pada
hari Jumaat. Pengumuman itu berbunyi “Solat ghaib dibuat untuk Turjumanil Quran
(Seorang Ulama yang menterjemahkan Kitabullah dalam kehidupannya)”
Begitulah pengakhiran yang sangat
indah buat Sheikhul Islam Ahmad Taqiyyuddin ibnu Taymiah yang hidupnya dipenuhi
mehnah dan dugaan yang dahsyat. Gigih melawan Monggol,pemerintah zalim, ulama
pengampu serta kelompok sesat yang hidup semasa hayatnya. Beliau dipenjara
beberapa kali kerana istiqamah atas jalan kebenaran, hingga pihak musuh
merasakan hanya penjara sahaja mampu mendiamkan api kebenaran. Namun Tuhan
tidak pernah mensia-siakan tenteraNya yang ikhlas, lalu Dia Yang Maha Pemurah
menganugerahkan pengakhiran yang tercantik buat pejuangNya. Siapa yang sangka,
banduan ini di akhir hayatnya dipenjara, namun dikebumikan mengalahkan semua
raja dunia. Bayangkan ratusan ribu doa yang diiringi tangisan luhur memayungi
perjalanan terakhir sang imam di bumi ini.
Tenanglah wahai Imam kami di
taman Ilahi, tenanglah kamu kerana kamu berjaya melaksanakan tugas dan tanggungjawabmu
di dunia ini. Akhirnya Tuhan memanggilmu pulang disaat musuhmu mahukan kamu
terus menderita, namamu kini masih didendang dan pahalamu masih berjalan
selagimana karyamu dan jasamu dikaji dan dikenang, adapun musuhmu, tiada siapa
yang kenang dan ingati……Moga Allah merahmati Imam serta Pejuang Ahlus Sunnah
Sheikhul Islam Ibnu Taymiah.
مِّنَ المُؤمِنينَ
رِجالٌ صَدَقوا ما عٰهَدُوا اللهَ عَلَيهِ ۖ فَمِنهُم مَّن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم
مَّن يَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبديلًا
Di antara orang-orang mukmin itu
ada orang-orang yang menepati apa yang telah mereka janjikan kepada Allah; maka
di antara mereka ada yang gugur. Dan di antara mereka ada (pula) yang
menunggu-nunggu dan mereka tidak merubah janjinya kepada Allah. (Al-Ahzab ayat
23)
*Peristiwa ini direkodkan sendiri oleh anak murid ibnu
Taymiah iaitu Ibnu Kathir yang menukilkan dari riwayat Sheikh Ilmuddin
Al-Barzali yang merupakan ulama sezaman dengan Ibnu Taymiah dan juga teman
pengajiannya. Sila rujuk Al-Bidayah Wa An-Nihayah
*Coretan dan terjemahan dari kitab Rijalul Fikri Wad Dakwah
fil Islam karya Maulana Abul Hasan Ali An-Nadwi rahimahumullah.
Comments
Post a Comment