Beramal Tapi Sia-Sia : Punca dan Solusi
Beramal Tapi Sia-Sia : Punca dan Solusi
Nukilan : Omar Mokhtar bin Hamdan
Al-Rupawani
Al-Imam Al-Fudhail bin Iyadh pernah
ditanya apakah amalan yang paling ikhlas dan paling diterima? Lalu menjawablah
Sang Imam yang alim
“Amal itu jika ia ikhlas semata-mata dan
tidak betul amalan itu maka tidak akan diterima, dan jika amalan itu tepat
namun tidak ikhlas tidak juga akan diterima hinggalah yang sebenarnya itu
adalah amalan yang betul dan ikhlas. Ikhlas itu semata-mata kerana Allah, dan
amalan yang tepat dan benar itu adalah mengikuti Sunnah Rasulullah saw,
kemudian beliau membaca ayat
“barangsiapa yang mengharapkan pertemuan
dengan TuhanNya, maka hendaklah dia beramal soleh dan tidak mensyirikkan Allah
dengan apa pun” (Al-Kahfi : 110)
Jelaslah disini, Imam Al-Fudhail bin
Iyadh telah menjawab tajuk yang kita bincangkan ini, dua elemen yang penting
lagi asas ini jika tiada maka hanya menjadikan diri kita penat semata-mata dan
tiada hasil dari amalan kita. Dua elemen itu adalah Ikhlas kerana Allah dan amalan
itu betul dan tepat dari sudut prosedur dan rukunnya. Pesanan ini terbina dari
ayat al-Quran :-
وَقَدِمْنَا إِلَىٰ مَا عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ
فَجَعَلْنَاهُ هَبَاءً مَّنثُورًا (23)
Dan kami
persembahkan segala amal yang mereka kerjakan, lalu kami jadikan amal itu debu
yang berterbangan. (Surah Al-Furqan ayat 23)
Imam Ibnu Kathir dalam menafsirkan ayat ini menjelaskan bahawa tiap amal yang dikerjakan perlu ada pada Ikhlas dan menepati Syariat Tuhan. Tiada salah satu daripadanya maka amal itu menjadi batil dan tiada makna.
Imam Ibnu Kathir dalam menafsirkan ayat ini menjelaskan bahawa tiap amal yang dikerjakan perlu ada pada Ikhlas dan menepati Syariat Tuhan. Tiada salah satu daripadanya maka amal itu menjadi batil dan tiada makna.
IKHLAS
Elemen pertama adalah ikhlas. Untuk
mendalami makna ikhlas, wajiblah kita menelusuri petunjuk Tuhan di dalam
Al-Quran
وَمَا أُمِرُوا
إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا
الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ ۚ وَذَٰلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ
Padahal
mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan memurnikan ketaatan
kepada-Nya dalam (menjalankan) agama yang lurus, dan supaya mereka mendirikan
shalat dan menunaikan zakat; dan yang demikian itulah agama yang lurus. (Surah
Al-Bayyinah ayat 5)
Buya Hamka
didalam tafsirnya menyatakan
“Segala
amal dan ibadat, pendeknya segala apa juapun perbuatan yang bersangkutan dengan
agama, yang dikerjakan degan kesedaran hendaklah ikhlas kerana Allah belaka,
bersih daripada pengaruh lain. Itulah yang dinamakan sebagai agama hanif yakni
condong kepada kebenaran laksana jarum kompas yang sentiasa menunjuk kearah
Utara, begitulah perihalnya kita dengan agama ini, kita hendaklah sentiasa
condong kearah kebenaran dan kebaikan.”
Bahkan
Buya Hamka menyatakan lagi “Tidaklah mereka itu dijatuhi perintah melainkan
dengan segala yang telah dihuraikan tadi iaitu menyembah Allah, ikhlas dalam
beramal, condong kepada kebaikan, solat dan zakat, inilah dia inti agama,
itulah yang dibawa para nabi.”
Oleh yang
demikian, para ulama menyatakan , apabila seseorang itu melakukan amal tanpa
ikhlas, maka ibarat dia telah melakukan syirik kepada Allah! Hal ini kerana dia
melakukan bukan untuk mencari redha Tuhan, sebaliknya mahu mendapatkan redha
manusia sedangkan manusia itu bukan penciptanya dan bukan yang berkuasa
keatasnya!
Al-Imam
An-Nawawi pernah melalui satu fasa pergelutan rohani, dimana beliau berkata
“Selama dua belas tahun aku menjadi tukang besi bagi jiwaku, selama lima tahun
aku menjadi cermin bagi diriku, dan selama setahun aku melihat kembali jiwaku
lalu aku terlihat satu ikatan kesesatan yang mengikatku, lalu aku bekerja
selama lima tahun untuk membuangnya, selepas itu menjadi jelas kepada ku ketika
mana aku melihat kepada manusia, aku melihat mereka seperti mayat lantas aku
mengangkat takbir empat kali”
Apa yang
dimaksudkan oleh Imam Nawawi disini tidakl boleh difahami secara literal atau
zahir, beliau bermaksud selama bertahun-tahun beliau cuba memperbaiki jiwanya,
hingga akhirnya beliau berhasil menumbangkan penyakit rohani yang membungkam
dirinya, dia melihat bahawa manusia ini hakikatnya tiada makna dan tiada faedah
dan mudarat kepada kita. Hal ini kerana mereka dan kita semuanya makhluk Allah,
yang bergantung semata-mata kepada Allah, maka mengapa kita mahu beramal dan
berpenatan dalam mengerjakan kebaikan dengan mengharap manfaat manusia?
Sedangkan mereka juga bergantung kepada ALLAH? Sudahnya, benarlah kata Al-Imam
Nawawi kita semua mayat hidup , apa guna beramal kerana manusia! Teruslah
beramal kerana TUHANMU hai Manusia yang leka!
Maka, apa maksud ikhlas?
Al-Imam
Abul Qasim Al-Qusyairi berkata “Menjadikan Allah itu tujuan utama dalam usaha
mendekatkan diri kepadaNya tanpa mengharapkan redha makhluk atau mengharapkan
pujian mereka, atau kecintaan kepada pujian mereka, oleh itu bolehlah dikatakan
ikhlas itu adalah menyucikan aqal dari mengutamakan pandangan makhluk kecuali
mengharapkan redha Tuhan semata-mata”.
Al-Imam Abu Uthman juga
berkata “ikhlas itu melupakan pemerhatian makhluk dengan berterusan melihat
PenciptaNya”
Cukuplah hadis Rasul saw
mengajar kita tentang akibat tidak ikhlas kepada ALLAH
Rasulullah SAW mengisahkan
tiga orang Muslim di hadapan mahkamah Allah SWT kelak. Hadis dari Abu Hurairah
yang diriwayatkan Imam Muslim, An-Nasa'i, Imam Ahmad dan Baihaqy ini
meriwayatkan, ada seorang mujahid, seorang alim, dan seorang dermawan. Bukan
surga yang diperoleh, justru neraka yang didapat ketiganya.
Orang pertama dipanggil
menghadap Allah. Ia merupakan seorang pria yang mati syahid. Saat di hari
perhitungan, Allah pun bertanya, “Apa yang telah kau perbuat dengan berbagai
nikmat itu?” Mujahid itu menjawab, “Saya telah berperang karena-Mu sehingga
saya mati syahid,” ujarnya.
Allah ta’ala pun
menyangkalnya, “Kau telah berdusta. Kau berperang agar namamu disebut manusia
sebagai orang yang pemberani. Dan ternyata kamu telah disebut-sebut demikian.” Mujahid itu pun diseret wajahnya dan dilempar ke jahannam.
Orang kedua pun dipanggil.
Ia merupakan seorang alim ulama yang mengajarkan Alquran pada manusia. Seperti
orang pertama, Allah bertanya hal sama, “Apa yang telah engkau perbuat berbagai
nikmat itu?”
Sang ulama menjawab, “Saya
telah membaca, mempelajari dan mengajarkannya AlQuran kerana Engkau,” ujarnya.
Allah berfirman, “Kamu berdusta. Kau mempelajari ilmu agar disebut sebagai
seorang alim dan kau membaca Alquran agar kamu disebut sebagai seorang
qari." Sang alim ulama pun menyusul si mujahid, masuk ke neraka.
Orang ketiga pun dipanggil.
Kali ini ia merupakan seorang yang sangat dermawan. Sang dermawan dianugerahi
Allah harta yang melimpah. Allah pun menanyakan tangung jawabnya atas nikmat
itu, “Apa yang telah engkau perbuat dengan berbagai nikmatKu” firmanNya.
Sang dermawan menjawab, “Saya
tidak pernah meninggalkan sedeqah dan infaq di jalan yang Engkau cintai,
melainkan pasti aku melakukannya semata-mata karena Engkau,” jawabnya.
Dia pun tak jauh beda
dengan dua orang sebelumnya. “Kau berdusta,” firman Allah. “Kau melakukannya
karena ingin disebut sebagai seorang dermawan. Dan begitulah yang dikatakan
orang-orang tentang dirimu,” firmanNya.Sang dermawan yang riya ini pun diseret
dan dilempar ke neraka, bergabung dengan dua temannya yang juga menyimpan sifat
riya di hati.
Amal
yang benar dan betul
Elemen yang kedua pula adalah amal yang
tepat dan benar. Elemen ini menuntut kitauntuk mengisi diri kita dengan ilmu
secara berterusan. Hal ini kerana tanpa ilmu, kita tidak akan mengerti adakah
amalan kita ini benar , betul atau salah. Allah memberi peringatan kepada kita
“Apakah kamu orang musyrik
yang lebih beruntung ataukah orang yang beribadah pada waktu malam dengan sujud
dan berdiri, karena takut kepada azab akhirat dan mengharapkan rahmat Tuhannya?
Katakanlah, "Apakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahuI?"Sebenarnya
hanya orang yang berakal sihat yang dapat menerima
pelajaran.” (Az-Zumar ayat 9)
Allah taala juga berfirman
“Sesungguhnya hanya yang
takut kepada Allah itu adalah orang yang berilmu” (Fatir ayat 28)
“Allah mengangkat orang
yang beriman dari kalangan kamu serta orang yang menuntut ilmu beberapa darjat”
(Al-Mujadalah ayat 11)
Hadis rasulullah saw juga
tidak kurang dalam menekankan perihal ilmu :-
“Barangsiapa yang Allah
mahukan dia kebaikan, maka Allah jadikan dia faqih dan berilmu dalam Agama”
(Riwayat Bukhari)
“Kelebihan seorang alim
keatas orang yang hanya rajin beribadah seperti kelebihanku keatas yang paling
bawah diantara kamu” kemudian Rasulullah saw menyambung “ Sesungguhnya Allah,
dan para MalaikatNya, dan makhluk yang berada di langit dan dibumi serta
semut di sarangnya dan ikan di lautan
mendoakan kebaikan keatas orang yang mengajar kebaikan kepada manusia” (Riwayat
tirmizi: Hadis Hasan)
“Dunia itu terlaknat
beserta apa didalamnya, kecuali mengingati Allah serta perkara yang Allah
cintai dan orang yang berilmu dan penuntut ilmu” (riwayat Tirmizi : Hadis
Hasan)
Sahabat Nabi saw iaitu Sayyidina Ali bin Abi Talib juga berpesan
“Mengulangkaji ilmu selama beberapa masa
adalah lebih baik dari Qiyamullail”
Nah, betapa besarnya fadhilat menuntut
ilmu dan memperkuatkannya hingga terpacul kata-kata hikmat ini dari Khalifah
Islam yang keempat Saidina Ali bin Abi Talid , Orang yang alim itu lebih besar
ganjarannya dari orang yang berjihad dalam keadaan dia berpuasa serta kuat
berqiyam.
Mengapa ilmu itu sangat penting hingga
lebih hebat dari orang yang rajin beribadah? Jawapan ini dapat kita dapati dari
pesanan Imam Nawawi yang berkata bahawa kesemua ulama salaf bersepakat bahawa
menyibukkan diri dengan ilmu lebih baik dari sibuk dengan ibadat nawafil yakni
sunat seperti solat, tasbih,puasa dan lain-lain. Hal ini kerana manfaat ilmu
itu menyebar kepada seluruh makhluk manakala ibadah nawafil tadi hanya beri
manfaat kepada diri pelakunya sahaja.
Betapa ramainya manusia yang sibuk
beribadat dan beramal, namun kesemuanya salah dan tidak menepati syariat,
betapa ramai orang yang melakukan perkara bidaah mungkar tapi menyangkakan ia
menepati syariat Tuhan. Moga kita terpelihara dari kejahilan ini dengan
berterusan mendalami ilmu.
Dengan ilmu yang sahih maka ibadat dan
segala amal yang dilakukan menjadi sahih dan teratur, berbekal pula niat ikhlas
suci kerana Allah, maka semestinya amal kita akan diterima Allah serta menjadi
penyebab kita peroleh rahmat Allah!
PKPIM, PEMBIMBING, ABIM ,WADAH SEBAGAI SATU GERAKAN AMAL
ISLAMI
Persatuan
ini adalah satu gerakan dakwah islamiah yang komprehensif yang tertegak atas
empat dasar yang penting,
“Aktivisme,
Spiritualism, Intellectualism, Idealism”
Empat
dasar ini tidak akan terhasil dan terlaksana jika tiada padanya dua eleman yang
kita bahaskan sebelum ini iaitu IKHLAS dan AMAL YANG BETUL.
Gerakan
kita adalah gerakan dakwah, dan menjadi seorang pendakwah bukan dengan memasuki
program realiti tv semata-mata, sebaliknya pejuang dakwah perlu punya matlamat
yang jelas, semangat kesukarelawanan yang tinggi, ilmu yang penuh di dada serta
istiqamah menjaga hubungan dengan Sang Pencipta.
Seorang
daie bukan hanya setakat suara sedap atau pandai berkata! Sebaliknya ilmu perlu
sentiasa diperkemas serta punya kemahiran berfikiran kritis yang tinggi. Oleh
yang demikian, menurut Dr Yusuf Al-Qaradawi, seorang aktivis dakwah perlu ada
tiga senjata Iman, Akhlak, Ilmu.
Iman-Tanpa
iman kepada Tuhan yang benar terpahat maka semestinya pemuda Ashabul Kahfi
tidak akan berani bangkit menentang kesesatan Rajanya.
Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad)
perihal mereka dengan benar; sesungguhnya mereka itu orang-orang muda yang
beriman kepada Tuhan mereka, dan kami tambahi mereka dengan hidayah petunjuk.
Dan Kami kuatkan hati mereka (dengan
kesabaran dan keberanian), semasa mereka bangun (menegaskan tauhid) lalu
berkata: "Tuhan kami ialah Tuhan yang mencipta dan mentadbirkan langit dan
bumi; kami tidak sekali-kali akan menyembah Tuhan yang lain dari padanya; jika
kami menyembah yang lainnya bermakna kami memperkatakan dan mengakui sesuatu
yang jauh dari kebenaran." (Al-Kahfi ayat 13-14)
Akhlak-Dakwah
menerusi akhlak yang mulia adalah senjata ampuh untuk menyebarkan mesej Islam.
Rasulullah saw bersabda “ Rasulullah SAW bersabda: orang-orang mukmin yang paling sempurna
imannya adalah yang paling baik akhlaknya, dan yang terbaik di antara mereka
adalah yang terbaik terhadap isteri-isterinya.”*_ (HR Ahmad No: 7095) Status:
Hadis Sahih
Ilmu- Dr Yusuf Al-Qaradawi menggariskan
enam ilmu yang perlu dikuasai para daie
- Ilmu Agama
- Sejarah
- Ilmu Bahasa
- Ilmu Sosiologi
- Sains
- Realiti semasa
Konklusinya?
Beramallah wahai sahabat! Teruskan
menuntut ilmu dan senantiasalah memperindahkan hubunganmu dengan Tuhanmu. Kita
bimbang jika kita dibangkitkan di hari akhirat nanti lalu terkejut melihat amal
kita yang kita penat kerjakan di dunia akhirnya menjadi debu yang berterbangan
tiada nilai dan menjadi penyebab kita ke neraka.
Allah taala berfirman di dalam surah
Al-Isra’ ayat 103-106
Katakanlah (wahai Muhammad):
"Mahukah Kami khabarkan kepada kamu akan orang-orang yang paling rugi
amal-amal perbuatannya? (Iaitu) orang-orang yang telah sia-sia
amal usahanya dalam kehidupan dunia ini, sedang mereka menyangka bahawa mereka
sentiasa betul dan baik pada apa sahaja yang mereka lakukan.
Merekalah orang-orang yang kufur ingkar
akan ayat-ayat Tuhan mereka dan akan pertemuan denganNya; oleh itu gugurlah
amal-amal mereka; maka akibatya Kami tidak akan memberi sebarang timbangan
untuk menilai amal mereka, pada hari kiamat kelak.
(Mereka yang bersifat) demikian,
balasannya neraka Jahannam, disebabkan mereka kufur ingkar, dan mereka pula
menjadikan ayat-ayatKu dan Rasul-rasulKu sebagai ejek-ejekan."
Comments
Post a Comment