Muhajirin dan Ansar, golongan yang dirindui…Pengajaran Surah Al-Hasyr ayat 8-10
Muhajirin dan Ansar, golongan yang dirindui…Pengajaran
Surah Al-Hasyr ayat 8-10
Ayat-ayat ini
berkenaan dengan perihal pengorbanan dua kumpulan penting dalam dakwah Islam.
Tidak tertegak dakwah Islam tanpa mereka ini, iaitu Muhajirin dan Ansar. Tuhan
menjelaskan dengan begitu terperinci akan jasa pengorbanan mereka hingga
ayat-ayat ini memberi sanjungan tinggi dari ilahi. Ayat-ayat Tuhan ini wajib
diteliti dan ditadabburi kerana tanpa wujudnya Muhajirin yang menjadi pelarian
dek kerana penindasan di tanah air mereka, dan sambutan Ansar yang mendepakan
tangan mereka seluasnya kepada Muhajirin, nescaya kemungkinan besar dakwah
Tauhid ini tidak menyapa ke semua benua termasuk kita.
Ayat 8 Al-Hasyr
لِلْفُقَرَاءِ الْمُهَاجِرِينَ الَّذِينَ
أُخْرِجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ وَأَمْوَالِهِمْ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ
وَرِضْوَانًا وَيَنْصُرُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الصَّادِقُون
“(Juga) bagi orang fakir yang berhijrah yang diusir
dari kampung halaman dan dari harta benda mereka (kerana) mencari kurnia dari
Allah dan keridhaan-Nya dan mereka menolong Allah dan Rasul-Nya. Mereka itulah
orang-orang yang benar.”
Ayat ini
menggambarkan dengan jelas ciri-ciri utama golongan Muhajirin yang berhijrah ke
Madinaturasul. Mereka ini dihalau keluar secara zalim dari kampong halaman
mereka yang tercinta. Kezaliman yang menimpa mereka tidak lain hanyalah dari
kalangan kaum kerabat dan keluarga mereka sendiri di Mekah. Dosa mereka
hanyalah kerana mengucapkan kalimah Tauhid, kendatipun mereka dihalau keluar
meninggalkan harta benda mereka lalu digambbarkan oleh Allah taala sebagai
fuqara’, sehelai sepinggang tidak mempunya apa-apa perkara materialistik pada
diri mereka. Ada yang berangkat hanya dengan bungkusan kecil, ada yang
berhijrah secara senyap kerana takut dihalangi keluarga, ada yang berpisah
dengan anak,ayah, serta berpisah antara suami isteri. Semua ini hanya
semata-mata “Kerana mengharapkan kurnia daripada Allah dan redhaNya”. Mereka yakin Tuhan tidak akan mengecewakan
mereka kerana hijrah itu demi pengharapan redha Tuhan. Meskipun mereka bilangan
sedikit dan dihalau keluar, namun mereka istiqamah mahu menolong Allah dan
RasulNya. “Mereka itulah orang yang benar” yakni mengucapkan
kalimah Iman dengan lisan mereka, dan membenarkannya dengan amal mereka. Mereka
itu insan terpilih oleh Allah taala yang membenarkanNya dan membenarkan
RasulNya. Mereka teguh dan benar dengan mesej kebenaran, hinggakan mereka
itulah gambaran kebenaran yang zahir atas muka bumi lalu dilihat manusia.
Ayat 9 Al-Hasyr
وَالَّذِينَ تَبَوَّءُوا الدَّارَ
وَالْإِيمَانَ مِنْ قَبْلِهِمْ يُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَيْهِمْ وَلَا
يَجِدُونَ فِي صُدُورِهِمْ حَاجَةً مِمَّا أُوتُوا وَيُؤْثِرُونَ عَلَىٰ
أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ ۚ وَمَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ
فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
“Dan orang-orang yang telah menempati kota Madinah dan
telah beriman (Ansar) sebelum (kedatangan) mereka (Muhajirin), mereka (Ansar)
'mencintai' orang yang berhijrah kepada mereka (Muhajirin). Dan mereka (Ansar)
tiada menaruh keinginan dalam hati mereka terhadap apa-apa yang diberikan kepada
mereka (Muhajirin); dan mereka mengutamakan (orang-orang Muhajirin), atas diri
mereka sendiri, sekalipun mereka dalam kesusahan. Dan siapa yang dipelihara
dari kekikiran dirinya, mereka itulah orang orang yang beruntung”
Ayat ini
pula Allah swt menceritakan perihal pengorbanan kaum Ansar. Ciri-ciri ini hanya
ada pada kaum ini sahaja dan disangka orang bahawa ini hanyalah imaginasi
kerana tidak mungkin ada wujudnya golongan begini. “Mereka ini menetap di Al-Dar (Madinah)
dan tetap dengan keimanan” yakni mereka ini menetap di Madinah sebelum
munculnya Muhajirin,merekalah orang tempatan yang menyambut saudara Muhajirin
mereka. Tuhan juga menyebut kalimah Tabawwa’ dalam Iman, seolah-olah
menunjukkan disamping Madinah adalah rumah kediaman mereka, keimanan yang
tersemat dalam sanubari mereka adalah umpama mahligai atau kediaman mereka yang
dicintai. Iman ini merupakan kediaman dan kampung halaman hati sanubari mereka,
serta tempat yang memberikan ketenangan dan ketenteraman kepada jiwa mereka
yang kepenatan, seperti seorang insan yang pulang ke rumah dan semestinya
mendapati ketenangan dirumahnya. Natijahnya, ini adalah gambaran yang diberi
Tuhan Yang Maha Bijaksana betapa kuat dan berakarnya Iman Kaum Ansar.
“Mereka
kasih kepada orang yang berhijrah kepada negeri mereka dan tidak mempunyai
apa-apa hajat kepada perkara yang dikurniakan kepada muhajirin”, ertinya tidaklah ada rasa dengki
atau iri hati kaum Ansar itu melihat Allah dan RasulNya memberi anugerah
berlebih kepada saudara mereka kaum Muhajirin itu. Sayyid Qutb menyebutkan
bahawa ada diriwayatkan bahawa apabila Muhajirin tiba di Madinah, begitu ramai
Ansar yang mahu menawarkan bantuan dan membawanya tinggal dirumahnya sehingga
terpaksa dilakukan undian. Hamka didalam Tafsir Azharnya menukilkan satu
riwayat dari Abdurrahman bin Zaid bin Aslam, bahawa Rasulullah saw bersabda
kepada para Ansar “ Saudara-saudara, mereka telah meninggalkan harta benda
mereka dan anak-anak mereka dan datang menumpang kepada kalian”. Maka kaum
Ansar menjawab “Harta benda kami ini kami beri sahaja kepada mereka. Lalu
Rasulullah saw bersabda lagi “ Bolehkah lebih lagi dari itu”…lalu Ansar memberi
persetujuan “baik Ya Rasulullah”. Rasulullah saw kemudian menanyakan lagi
“Saudara-saudara kamu tidak pandai bekerja (bertani),sudikah kalian bekerja
untuk mereka, lalu hasil tanaman itu diberikan pula kepada mereka…lalu Ansar
menjawab “Kami bersedia ya Rasulullah”.
“Mereka
itu melebihkan kaum Muhajirin meskipun mereka juga dalam kesusahan”, ayat ini menerangkan budaya Ithar
yang diamalkan kaum Ansar yang dipuji Allah taala. Ithar dalam saat kesusahan
dan keperluan merupakan nilai yang paling tinggi. Nilai ini dicapai oleh Ansar
dan tidak pernah dalam sejarah kemanusiaan
wujudnya kaum seperti ini. Sebenarnya, amalan Ansar ini telah merobek
adat kebiasaan manusia, yang tidak punya contoh seperti mereka samada di zaman
lampau atau moden.
“Dan
barangsiapa yang terpelihara dari sifat kedekutnya maka merekalah orang yang
memperoleh kejayaan”, hal ini kerana kedekut atau kebatilan ini adalah satu sifat pokok yang
ada pada setiap orang. Hamka memberi satu analogi untuk memberi pemahaman
tentang fenomena ini, misalnya jika seseorang melihat ada orang akan datang
kerumahnya, dari jauh dia telah bertanya-tanya dalam hatinya rasa curiga kerana
adakah orang itu datang untuk minta bantuan dan pertolongan. Hatinya tidak
senang, padahal kalau orang itu disambutnya dengan baik lalu dilawannya
perasaan tidak senang itu dan diberinya orang itu bantuan, nescaya dada mereka
menjadi lapang. Sekaligus, orang yang berjaya menewaskan sifat kikir atau
kedekut yang berakar dalam diri, “Maka orang inilah yang beroleh
kemenangan”. Berkenaan hal kedekut atau kikir ini, Rasulullah saw
pernah bersabda seperti yang diriwayatkan Imam Muslim dan Imam Ahmad “Jauhilah
olehmu perbuatan aniaya, kerana penganiayaan itu akan membawa kegelapan di hari
kiamat kelak, dan peliharalah dirimu daripada pengaruh kikir. Kerana kikir
itulah yang telah membinasakan mereka yang sebelum kamu, kikir itulah yang
telah menyebabkan mereka menumpahkan darah dan memandang halal apa yang
diharamkan bagi mereka”. Kikir atau kedekut inilah antara halangan utama dalam
melakukan kebaikan. Seorang yang kedekut dan kikir mana mungkin dapat melakukan
kebaikan kerana dia sibuk memikirkan untuk mengambil dan bukan untuk memberi.
Maka mereka yang berjaya menewaskan halangan besar ini, maka dia telah berjaya
dan menang.
Ayat 10 Al-Hasyr
وَالَّذِينَ جَاءُوا مِنْ بَعْدِهِمْ
يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا
بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا
إِنَّكَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ
“Dan orang-orang yang datang sesudah mereka (Muhajirin
dan Ansar), mereka berdoa: "Ya Rabb kami, beri ampunlah kami dan
saudara-saudara kami yang telah beriman lebih dulu dari kami, dan janganlah
Engkau membiarkan kedengkian dalam hati kami terhadap orang-orang yang beriman;
Ya Rabb kami, Sesungguhnya Engkau Maha Penyantun lagi Maha Penyayang".”
Mereka
inilah golongan yang datang selepas Muhajirin dan Ansar. Ini menggambarkan
ciri-ciri yang paling khusus atau teramat khusus bagi Ummat Muhammad secara
mutlak pada tiap zaman dan tempat. Mereka yang terkemudian ini memacukan jiwa
dan pengharapan mereka kepada Tuhan untuk memohon pengampunan bukan sahaja
untuk diri mereka tapi untuk mereka yang terlebih dahulu beriman sebelum mereka
sejak dari zaman Anbiya lagi. Mereka juga memohon agar Tuhan melepaskan diri
mereka dari belenggu kedengkian dan pengkhianatan keatas orang beriman yang
lain kerana dengki adalah penyakit yang paling berbahaya bagi merusakkan jiwa.
Sifat lembut mereka yang terkemudian ini lalu mengikat mereka semua yang
beriman ini merentas masa dan tempat dengan ikatan Iman. Doa dan pengharapan
ini ditemani perasaan kasih dan rindu dalam diri mereka kepada orang beriman
yang terdahulu lalu mereka mengucapkan “Wahai Tuhan kami, Engkaulah yang
Maha Penyantun, Maha Penyayang”. Ayat ini dihujungi dengan menyebut dua
sifat Allah yang sesuai dengan perasaan halus orang beriman, meskipun mereka
datang jauh di belakang hari, namun mereka mempunyai harapan kepada Tuhan agar
diberi kedudukan yang sangat dekat dengan Muhajirin dan Ansar dalam keimananan
kepada Allah taala.
Maka dari
nas-nas ini menjelaskan tabiat semulajadi Ummat Islam, wujudnya hubungan erat
yang menghubungan golongan terawal ummat ini kepada yang terakhirnya. Hubungan
ini terbentuk dalam solidariti, takaful, serta kasih sayang. Perasaan yang bersendikan ikatan erat ini
merentasi zaman, tempat, bangsa, dan nasab. Perasaan rindu dan kasih dalam
ukhwah islamiyyah merentasi zaman dan tempat ini terbina dalam hati nurani
orang beriman yang sentiasa menyala pada tiap kurun dan ketika. Maka seorang
saudara beriman terkenangkan saudaranya yang beriman yang telah pergi
sebelumnya meskipun tidak pernah bertemunya dan terpisah dengan jarak masa yang
berabad lama. Lalu mereka yang datang kemudian meniti jalan mereka yang
terdahulu dalam satu saf yang satu, serta dalam satu angkatan yang sama dibawah
panji Tuhan , sama-sama merentas perjalanan jauh menuju ufuk yang jauh. Setiap
generasi yang beriman ini saling berhubung antara satu sama lain dalam
solidariti, dan kasih sayang.
Alangkah
indahnya hadis Rasulullah saw ini dalam menggambarkan perihal ini seperti yang
diriwayatkan oleh Imam Muslim:-
“Bahawasanya
pada suatu ketika Nabi saw pergi ke kubur, lalu baginda mengucapkan
“Assalamualaikum wahai isi kampung yang beriman, dan sesunggguhnya kami ini
insya Allah akan menyusul kamu, inginlah aku untuk melihat saudara-saudara
kita. Lalu para sahabat bertanya “ Ya Rasulullah, bukankah kami ini
saudara-saudara engkau?”. Rasulullah saw menjawab “Bahkan kamu ini adalah
sahabat-sahabatku, sedangkan saudara-saudara kita belumlah datang sekarang, aku
akan menemui mereka di telaga al-Haudh (yakni telaga di akhirat untuk orang
beriman)”
Inilah
kafilah orang beriman yang terbina dari awal ummat hingga terakhirnya yang
senantiasa mendoakan satu sama lain serta bergerak dalam satu saf menuju redha Tuhan mereka Yang Satu.
Moga Allah
taala menyuburkan rasa rindu ini dalam jiwa kita.
Omar
Mokhtar bin Hamdan Al-Rupawani
Peguambela
& Peguamcara, Peguam Syarie
Rujukan
- Asy-Syahid Sayyid Qutb, Fi Zilalil Quran, Dar Al-Syuruq, At-Tab’ah 2011 (cetakan 2011), Al-Mujallad Al-Sadis (Jilid 6), m/s 3526-3527.
- Prof Dr Haji Abdul Malik Abdul Karim Amrullah (HAMKA), Tafsir Al-Azhar, Pustaka Panjimas, cetakan 1985, Surah Al-Hasyr Juzuk 28, m/s 60-64.
Comments
Post a Comment