Israel si Pengkhianat (Pengajaran Mustafa Sibaie buat Ulama Pro Israel)

 

Mustafa As-Sibaie di kiri dan Hasan Al-Banna ditengah ketika mereka menyertai Perang Arab Israel untuk memerdekakan Palestin

Israel si Pengkhianat (Pengajaran Mustafa Sibaie buat Ulama Pro Israel)

Pengajaran yang kita dapat hayati dari kisah peperangan Rasulullah saw yang banyak ini adalah pendirian Rasulullah saw terhadap kaum Yahudi, dan sikap Yahudi terhadap Rasulullah saw dan misi dakwahnya.

Sejak ketibaan Nabi Muhammad saw di kota Madinah, baginda berusaha sepenuhnya untuk menjalinkan Kerjasama dan hubungan aman sejahtera dengan kaum Yahudi Madinah. Nabi Muhammad saw memberi jaminan keamanan terhadap pegangan agama dan harta benda kaum Yahudi di kota tersebut bahkan membuat perjanjian antara kaum muslimin dan yahudi. Namun, secara hakikat dan tabiatnya kaum yahudi ini bangsa pengkhianat sekligus mereka tidak menunggu lama bahkan bersegera berkomplot untuk membunuh baginda hingga menyebabkan tercetusnya Ghazwah Bani Nadhir (Kaum Muslimin menyerang Bani Nadhir Yahudi ). Kemudian kaum Yahudi Madinah tetap mengkhianati bahkan pengkhianatan ini yang paling parah dan menyebabkan luka dalam terhadap kaum Muslimin iaitu ketikamana mereka berpaling tadah Ketika peristiwa Ahzab. Hal ini menyebabkan berlakunya Ghazwah Bani Qurayzah. Kemudian mereka masih berterusan dari setiap sudut mempersiapkan senjata, bermakar secara sulit untuk mengkhianati janji dan dalam keadaan hina mahu merosakkan kaum Muslimin Madinah hingga menyebabkan Ghazwah Khaibar (Tentera Muslimin menyerang Yahudi Bani Khaibar).

Kaum Yahudi ini adalah satu kaum yang tiada guna lagi berbuat baik kepada mereka, dan mereka tidak pernah menunaikan janji bahkan akan senantiasa mencari jalan untuk mengambil kesempatan. Maka dengan pengkhianatan demi pengkhianatan ini, adakah kamu menyangka Nabi Muhammad saw dapat bersabar menanggung makar dan komplot keji mereka? Adakah sanggup para sahabat rhum dapat bersabar hidup bersama-sama mereka sambil dilanda kerisauan, dan hati cemas akan komplot dan konspirasi keji yahudi ini? Nabi Muhammad saw dengan tegas berusaha mempertahankan sempadan negara baru yang dibinanya, dan berusaha menyebarkan dakwah Islamiyyah di seluruh tanah Arab dan seantero alam. Usaha murni ini hanyalah dibenci oleh Yahudi dan sang penjajah dan begitulah sejarah Yahudi ketika itu dan kini. Bukankah sejarah Yahudi ini sepanjang-panjangnya penuh dengan komplot, konspirasi, pengkhianatan, kerosakan?

Begitulah juga tabiat Yahudi di masa sekarang ini, adakah berbeza dari dulu?? Sesungguhnya masih ada diantara kita sebelum tercetusnya Perang Palestin dan sebelum wujudnya Israel (Perang Arab Israel), ada yang sanggup tertipu dengan kata-kata manis Yahudi Israel maka mereka ini menyeru untuk bertaawun dengan Yahudi Israel. Bahkan ada diantara kita yang sanggup ditunggang untuk melaksanakan agenda kempen taawun dengan Yahudi Israel dengan arahan dan campur tangan rakan-rakan komplot Yahudi Israel dari Negara-Negara Besar. Natijah dari tindakan mereka ini, berlakulah kebaculan dan kedunguan minda dalam kalangan ummat Islam dalam menyelesaikan konflik Palestin.

Namun setelah berlalu insiden sedemikian, sepatutnya tidak PATUT ada sesiapa yang masih terpedaya dengan Yahudi Israel! Ingatlah, tiada cara lain untuk menamatkan kejahatan mereka yang licik ini melainkan dengan kita bertegas sepertimana Rasulullah saw begitu tegas dalam berhubung dengan mereka agar negara kita aman sekaligus kita dapat berperanan dengan lebih fokus untuk mengangkat risalah Islam dan keamanan kepada seluruh dunia.

Itulah amanah yang kita serahkan dengan penuh kejujuran dan keimanan kepada generasi baru agar mereka mampu untuk membuat perubahan apa yang generasi kita gagal untuk melakukannya

Terjemahan Perenggan 20 dari kitab Sirah Nabawiyyah: Durus Wa Ibar oleh Allahyarham Sheikh Al-Imam Mustafa As-Sibaie.

Diterjemahkan oleh Omar Mokhtar Al-Rupawani.

Comments