Cinta Allah lebih utama dari cinta sesama manusia…
Allah swt berfirman di dalam ayat
221 Surah Al-Baqarah :-
وَلَا
تَنْكِحُوا الْمُشْرِكَاتِ حَتَّىٰ يُؤْمِنَّ ۚ وَلَأَمَةٌ مُؤْمِنَةٌ خَيْرٌ مِنْ
مُشْرِكَةٍ وَلَوْ أَعْجَبَتْكُمْ ۗ وَلَا تُنْكِحُوا الْمُشْرِكِينَ حَتَّىٰ
يُؤْمِنُوا ۚ وَلَعَبْدٌ مُؤْمِنٌ خَيْرٌ مِنْ مُشْرِكٍ وَلَوْ أَعْجَبَكُمْ ۗ
أُولَٰئِكَ يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ ۖ وَاللَّهُ يَدْعُو إِلَى الْجَنَّةِ
وَالْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ ۖ وَيُبَيِّنُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ
يَتَذَكَّرُونَ
"Dan janganlah kamu menikahi
wanita-wanita musyrik, sebelum mereka beriman. Sesungguhnya wanita budak yang
mukmin lebih baik dari wanita musyrik, walaupun dia menarik hatimu. Dan
janganlah kamu menikahkan orang-orang musyrik (dengan wanita-wanita mukmin)
sebelum mereka beriman. Sesungguhnya budak yang mukmin lebih baik dari orang
musyrik, walaupun dia menarik hatimu. Mereka mengajak ke neraka, sedang Allah
mengajak ke syurga dan ampunan dengan izin-Nya. Dan Allah menerangkan
ayat-ayat-Nya (perintah-perintah-Nya) kepada manusia supaya mereka mengambil
pelajaran."
Untuk lebih memahami ayat ini,
adalah elok kita telusuri tafsiran Sayyid Qutb dalam Zhilalnya :-
“Perkahwinan itu adalah suatu
suatu ikatan yang terkuat dan terdalam dalam menyatukan dua insan dari bani
manusia dan ianya merupakan suatu jalinan kontrak yang paling luas dilakukan
antara dua individu. Oleh yang demikian, maka semestinya ikatan ini memerlukan
penyatuan hati di atas satu pengikatan yang tidak akan terurai. Jika hati perlu
disatukan maka hendaklah hati-hati itu diikat atas suatu hala yang satu yakni iktiqad
yang sama. Lantaran itu, Aqidah Agama adalah ikatan yang terkuat dan terkukuh dalam
membangunkan jiwa manusia dan mempengaruhi jiwanya serta menggerakkan
pancainderanya bahkan membimbing jalan hidupnya di dunia.
Adapun adalah haram jika jalinan
perkahwinan itu diikat antara dua hati yang tidak bersatu atas aqidah yang
satu. Jika ini tetap berlaku, maka ini adalah ikatan yang sandiwara serta lemah
dan tidak kukuh. Dua hati ini langsung tidak boleh bertemu demi Allah dan ia
tidak terbina atas manhaj kehidupan iaitu Aqidah Islam. Allah yang memuliakan
manusia dan mengangkat darjatnya melebihi darjat binatang mahukan agar hubungan
pernikahan ini tidaklah semata-mata begantung pada nafsu kebinatangan akan
tetapi Tuhan mahukan agar hubungan ini dapat diangkat hingga dapat bersambung
dengan Tuhan Yang Maha Tinggi sekaligus mengikat hubungan ini dengan
kehendakNya, Manhaj ketetapanNya yang membawa kepada pembangunan hidup dan
kesuciannya.
Sambung Sayyid Qutb lagi
فإذا امن فقد
زالت العقب الفاصلة وقد التقى القلبان في الله وسلمت الاصرة الإنسانية بين الاثنين
مما كان يعوقها ويفسدها..سلمت تلك الاصرة وقويت بتلك العقدة الجديدة عقدة العقيدة
Namun apabila beriman sahaja
pasangan itu, maka lenyaplah halangan yang menghalang perkahwinan itu, sekaligus
bertemulah dua hati itu dibawah naungan Allah. Disamping itu, akan menjadi aman
dan sejahtera ikatan kemanusiaan antara dua insan itu dari perkara-perkara yang
sebelum ini menghalang ikatan itu berlaku bahkan dengan wujudnya ikatan ini
maka kukuhlah ikatan Aqidah pula.” (Fi Zhilalil Quran)
Buya Hamka pula menjelaskan
hikmah dilarang perkahwinan dengan bukan Islam dalam Tafsir Azharnya apabila
beliau memetik hujung ayat 221 surah Al-Baqarah :
“Mereka mengajak ke neraka,
sedang Allah mengajak ke surga dan ampunan dengan izin-Nya. Dan Allah
menerangkan ayat-ayat-Nya (perintah-perintah-Nya) kepada manusia supaya mereka
mengambil pelajaran.”
Buya Hamka :-
“Ujung ayat telah menegaskan,
ayat-ayat disini bererti perintah, maka tidak boleh dilengahkan. Sebab rumahtangga
wajib dibentuk dengan dasar yang kukuh iaitu dasar Iman dan Tauhid, Bahagia di
dunia dan akhirat. Maghfirah atau ampunan Tuhan pun meliputi rumahtangga
demikian. Alangkah bahagia suami isteri kerana persamaan pendirian di dalam menuju
Tuhan. Alangkah Bahagia sebab dengan sebab izin Tuhan mereka akan Bersama-sama
menjadi isi syurga. Inilah yang wajib diingati jangan mengingat kecantikan
perempuan kerana kecantikan itu tidak berapa lama akan luntur. Dan jangan
terpesona oleh kaya orang lelaki, kerana kekayaan yang dipegang oleh orang
musyrik tidak akan ada berkatnya.” (Tafsir Al-Azhar)
Maka jelas dari ayat 221 Surah Al-Baqarah
dan penjelasan dari dua tafsir tadi menunjukkan betapa ikatan perkahwinan ini
wajib dibina atas dasar aqidah yakni keimanan yang jitu kepada Tuhan Maha Pencipta.
Lalu, persoalan yang mula bermain di fikiran kita? Apa pula status mereka yang
berkahwim dengan bukan Islam?
Maka Sayyid Sabiq dalam Fiqh
Sunnah ada menyebutkan bahawa ulama sepakat bahawa lelaki muslim dan perempuan
muslim haram berkahwin dengan pasangan yang musyrik berdalilkan kepada ayat 221
surah Al-Baqarah tadi. Begitulah yang diungkapkan oleh Dr Wahbah Zuhaili dalam
Fiqh Islaminya, menyatakan telah berlaku ijmak dalam hal ini.
Dr Wahbah Zuhaili juga menyingkap
jendela hikmah dari sebalik pengharaman ini, khususnya dalam kes Muslimah mengahwini
orang bukan Islam :-
"ولأن
في هذا الزواج خوف وقوع المؤمنة في الكفر لأن الزوج يدعوها عادة الى دينه والنساء
في العادة يتبعن الرجال فيما يؤثرون من الأفعال ويقلدنهم في الدين بدليل الإشارة
إليه في اخر الأية (أولئك يدعون إلى النار) أي يدعون المؤمنات إلى
الكفر والدعاء الى الكفر دعاء الى النار لأن الكفريوجب النار فكان زواج الكافر
المسلمة سببا داعيا إلى الحرام فكان حراما باطلا"
“Perkahwinan seperti
ini (Muslimah mengahwini orang kafir) akan menimbulkan kebimbangan
tergelincirnya Muslimah itu kedalam kekufuran kerana si suami selalunya mengajak
isterinya untuk beramal dengan agamanya, dan perempuan kebiasaannya mengikuti
suami mereka dalam perkara yang mempengaruhinya dari sudut perbuatan dan amalan
agama suami berdasarkan hujung ayat 221 surah Al-Baqarah “Mereka itu yakni lelaki
musyrik mengajak kepada neraka” iaitu bermaksud mereka mengajak wanita beriman
yang dikahwini mereka kepada kufur. Seruan kepada mengkufuri Allah adalah
seruan ke neraka kerana kufur itu tempatnya di neraka. Oleh yang demikian,
mengahwini lelaki kafir adalah sebab yang membawa kepada haram lagi batil!”
Maka, meskipun benar cinta itu
buta namun butalah kita jika kita tidak mahu cinta kita di dunia ini untuk
dinaungi cinta dan kasih sayang Allah, bukankah Allah menyeru kita ke syurga
dan ampunannya! Cinta apa lagi yang kita mahukan selainNya? Allah melarang kerana Dia sayang kita.
Omar Mokhtar Al-Rupawani
Peguambela & Peguamcara, Peguam Syarie
Comments
Post a Comment