Pesan-Pesan Puasa oleh Almarhum Dr Wahbah Mustafa Al-Zuhaili
Pesan-Pesan Puasa oleh Almarhum Dr Wahbah Mustafa Al-Zuhaili
Di dalam kitab Al-Fiqh Al-Islami wa Adillatuhu, pada bab Puasa, Almarhum Sheikh Wahbah Al-Zuhaili telah menerangkan pada permulaan bab itu berkenaan kebaikan dan manfaat ibadah Puasa.
Berikut adalah terjemahannya :-
Manfaat Puasa adalah banyak dan
boleh dilihat dari sudut Rohani dan Fizikal
Puasa itu sendiri adalah lambang
ketaatan kepada Allah ta’ala dimana seorang Mukmin akan mendapat ganjaran
pahala yang tiada terhad padanya. Hal ini kerana ibadah puasa ini dilakukan
semata-mata kerana Allah ta’ala dan kemurahan Allah itu tersangatlah luas dan
si Mukmin yang berpuasa akan mencapai redha Allah serta berhak untuk memasuki
syurga-syurgaNya dari gerbang khas bagi orang yang berpuasa yang bernama
Al-Rayyan. Ibadah puasa juga dapat menjauhkan orang Mukmin dari azab Allah
ta’ala dan menghapuskan dosa dari satu tahun ke tahun berikutnya. Ibadah puasa
juga meluruskan dan memperbetulkan urusan Mukmin agar senantiasa di atas
kebenaran yang dikehendaki Allah kerana puasa merealisasikan sifat Taqwa yang
merupakan ketaatan kepada Tuhan dalam melakukan segala suruhanNya dan
meninggalkan segala laranganNya. Allah taala berfirman dalam Surah Al-Baqarah
ayat 183:-
يٰٓاَيُّهَا الَّذِيْنَ اٰمَنُوْا كُتِبَ
عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِيْنَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ
تَتَّقُوْنَۙ
“Wahai orang-orang yang beriman!
Diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang sebelum kamu
agar kamu bertakwa,”
Puasa itu adalah madrasah akhlak
yang agung (Madarasah Khuluqiyah Kubra) dimana orang beriman melatih dirinya
didalam madrasah ini dengan pelbagai latihan dan ujian. Madrasah ini mendidik
diri untuk berjihad melawan hawa nafsu serta godaan syaitan yang senantiasa
menguji orang beriman sekaligus membiasakan diri mereka untuk bersabar dari
melakukan sesuatu yang diharamkan dan perkara yang menguji kehendak nafsunya
seperti ketikamana dihidangkan makanan yang disukainya dihadapannya yang
memberi bau enak dan lazat, tambahan pula air segar lagi sejuk dihidangkan
bersama. Namun orang beriman yang berada dalam madrasah ini menahan diri dari
mengikuti hawa nafsunya dan sabar menanti waktu berbuka demi Tuhannya.
Puasa itu mengajarkan sifat
amanah dan sifat sentiasa berasakan pengawasan Allah di saat rahsia dan terang
terangan kerana tiada yang mengetahui hal orang Mukmin yang sedang berpuasa
dari melakukan perkara yang mengenakkan nafsunya melainkan Allah swt sahaja.
Puasa itu menguatkan kehendak dan
mengutuhkan keazaman, mengajarkan kesabaran, membantu untuk menjernihkan
pemikiran lantas menyalakan dan memberi ilham kepada akal dengan pemikiran
tajam. Hal ini kerana mukmin yang berpuasa telah melepasi marhalah atau
peringkat kemalasan serta meninggalkan segala bentuk kelalaian dan kelembikan
dengan sebab ia berpuasa. Luqman Al-Hakim pernah berkata kepada anaknya “Wahai
anakku, jika perut sudah penuh dengan makanan maka akal pemikiran pun terlena,
dan terbantutlah hikmah kebijaksanaan serta terencatlah anggota badan dari
ibadah.”
Puasa mengajarkan disiplin dan
pengurusan diri kerana ia memaksa Mukmin yang berpuasa untuk makan dan minum
pada waktu yang tertentu. Puasa juga menimbulkan rasa kesatuan ummah dari timur
dan barat dimana kesemua umat Islam berpuasa dan berbuka dalam masa yang sama
demi Tuhan mereka Yang Esa sambil beribadah dengan amal ibadah yang sama.
Puasa juga membangunkan perasaan
kasih dan persaudaraan dalam diri serta membangkitkan perasaan solidariti dan
kebersamaan yang menguatkan hubungan dalam kalangan orang Islam. Apabila
dirinya sedang berlapar ketika puasa, maka dia akan segera merasai simpati
lantas berusaha untuk membantu mereka yang faqir, kelaparan dan kesakitan. Maka
bertambah kukuhlah hubungan kemasyarakatan dalam kalangan insan dimana tiap
individu bekerjasama untuk merawat penyakit-penyakit dan kesusahan yang menimpa
masyarakat.
Puasa juga menguatkan tubuh
badan dimana sel-sel badan yang lama
digantikan dengan baru serta ia merehatkan organ-organ penghadaman didalam
perut dengan membuang sisa-sisa tidak elok keluar dari badan. Nabi ﷺ bersabda “Berpuasalah kalian nescaya kamu
menjadi sihat.” (Hadis Riwayat Ibn As-Sunni, hadis Hasan). Seorang pakar
perubatan arab iaitu Al-Harith bin Kaldah juga berkata “Perut itu rumah bagi
penyakit, dan Al-Himyah itu kepala bagi tiap ubat.” Al-Himyah itu adalah suatu
proses dimana seseorang itu mengurangkan pengambilan makanan bagi satu tempoh
tertentu seperti puasa.
Puasa itu jihad melawan nafsu dan
membersihkan diri dari kotoran dunia dan dosa-dosanya. Puasa membantu untuk
memecahkan ancaman syahwat dan mendidik serta mendisiplinkan diri dalam
pengambilan makanan dan minuman sepertimana yang disabdakan Nabi ﷺ “Wahai anak muda, barangsiapa yang
mempunyai kemampuan dalam kalangan kamu hendaklah ia berkahwin, kerana ia dapat
menundukkan pandangan dan melindungi kemaluan. Barangsiapa yang tidak mampu
maka berpuasalah kerana ia dapat melemahkan nafsu (Al-Wija’).” Seorang ulama
bernama Al-Kamal bin Al-Humam berkata “Puasa itu nombor tiga bagi rukun-rukun
Islam selepas Syahadah, Solat.” Puasa ini disyariatkan Allah ta’ala yang
mempunyai banyak manfaat dan manfaat teragung bagi puasa adalah ia memberi
kepada Mukmin yang berpuasa itu sifat-sifat berikut:-
1. Menenangkan nafsu Amarah
serta menghancurkan belitan amarah pada anggota tubuh seperti mata,
lisan, telinga dan kemaluan. Hal ini berlaku apabila puasa itu dapat melemahkan
Gerakan tubuh dan derianya, oleh kerana itu dikatakan “Apabila lapar jiwa itu
maka kenyanglah seluruh anggota, namun apabila jiwa itu kenyang maka laparlah
seluruh anggota.”
2. Puasa mendatangkan perasaan kasih dan simpati kepada orang
miskin apabila ia merasai kelaparan puasa dalam tempoh yang tertentu. Maka
bersegeralah ia membantu mereka yang memerlukan lantas berjaya memperolehi
ganjaran besar disisi Allah.
3. Kebersamaan dengan orang faqir dengan memikul beban
sepertimana yang dipikul mereka lantas mendapat kedudukan tinggi disisi Allah.
Didalam kitab Al-Idoh, dinukilkan
suatu pesanan “Ketahuilah bahawa puasa itu adalah antara rukun-rukun agama yang
paling teragung dan adalah antara aturan Syarak yang paling kukuh, maka dengan
puasalah ia dapat menundukkan Nafsu Amarah yang jahat serta menahan diri dari
makanan, minuman dan hubungan perkahwinan kerana ia adalah terkandung dari
amalan hati. Oleh yang demikian puasa adalah ciri yang paling terindah namun
ia sememangnya taklif yang paling berat keatas jiwa seorang insan". Sehubungan
dengan itu, Allah swt memuji orang berpuasa menerusi Surah Al-Ahzab ayat 35 :-
اِنَّ الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمٰتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ
وَالْمُؤْمِنٰتِ وَالْقٰنِتِيْنَ وَالْقٰنِتٰتِ وَالصّٰدِقِيْنَ وَالصّٰدِقٰتِ
وَالصّٰبِرِيْنَ وَالصّٰبِرٰتِ وَالْخٰشِعِيْنَ وَالْخٰشِعٰتِ
وَالْمُتَصَدِّقِيْنَ وَالْمُتَصَدِّقٰتِ وَالصَّاۤىِٕمِيْنَ وَالصّٰۤىِٕمٰتِ
وَالْحٰفِظِيْنَ فُرُوْجَهُمْ وَالْحٰفِظٰتِ وَالذَّاكِرِيْنَ اللّٰهَ كَثِيْرًا
وَّالذَّاكِرٰتِ اَعَدَّ اللّٰهُ لَهُمْ مَّغْفِرَةً وَّاَجْرًا عَظِيْمًا
"Sesungguhnya, lelaki-lelaki dan
perempuan-perempuan Muslim, dan lelaki-lelaki dan perempuan-perempuan Mukmin, dan lelaki-lelaki dan perempuan-perempuan yang tetap dalam ketaatannya, dan lelaki-lelaki dan perempuan-perempuan yang jujur, dan lelaki-lelaki dan
perempuan-perempuan yang sabar, dan lelaki-lelaki dan perempuan-perempuan yang
khusyuk, dan lelaki-lelaki dan perempuan-perempuan yang bersedekah, dan lelaki-lelaki
dan perempuan-perempuan yang berpuasa, dan lelaki-lelaki dan perempuan-perempuan
yang memelihara kehormatannya, dan lelaki-lelaki dan perempuan-perempuan yang
banyak mengingati Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka pengampunan dan ganjaran yang agung."
(Terjemahan bahagian Kebaikan
Berpuasa dalam kitab Al-Fiqh Al-Islami Wa Adillatuhu, Almarhum Dr Wahbah
Al-Zuhaili)
Terjemahan oleh Al-Rupawani
Peguambela & Peguamcara, Peguam Syarie
Comments
Post a Comment