Pesan Dr Wahbah Al-Zuhaili :Kelebihan dan Keutamaan ibadah Haji
Ibadah Haji adalah rukun kelima
dari rukun-rukun Islam yang difardhukan oleh Allah taala ke atas muslim yang mampu.
Telah berkata Qadhi Hussein dari Mazhab Syafie “Haji itu adalah ibadah paling
afdhal kerana ia merangkumi harta dan badan.” Al-Imam Hulaymi pula berkata “Haji
itu menghimpunkan kesemua makna ibadah, maka barangsiapa yang melakukan haji
seolah-olah dia berpuasa, melakukan solat , beriktikaf, melakukan zakat,
berjuang di jalan Allah serta berperang. Bahkan kita diseru sejak kita masih
didalam tulang sulbi ayah kita untuk mengerjakan ibadah Haji samalah halnya
dengan beriman yang mana ianya adalah sebaik-baik ibadah”(semasa di alam roh,
kita diperintah Allah untuk menyembah Tuhan Yang Esa, samalah halnya dengan
seruan Haji)
Namun pandangan paling rajih
dalam Mazhab Syafie dan Hanbali adalah ibadah Solat adalah sebaik-baik ibadat
kerana ia adalah tiang agama.
Ibadah Haji dan Umrah dapat
merealisasikan tuntutan fardhu kifayah iaitu menghidupkan dan mengimarahkan
Kaabah pada tiap tahun dengan melakukan ibadah. Adapun Umrah berbeza dengan
Haji kerana ianya boleh ditunaikan pada tiap hari dalam satu tahun dan ia juga
lebih mudah untuk dilaksanakan berbanding Haji yang terikat dengan tempoh hari
tertentu.
Ibadah Haji ini penuh sarat
dengan faedah samada dari sudut individu dan masyarakat. Faedah yang paling
mustahak dari sudut individu adalah :-
Ibadah Haji menghapuskan
dosa-dosa kecil dan menyucikan jiwa dari kotoran maksiat. Telah berkata
sebahagian ulama mazhab Hanafi bahawa ibadah Haji menghapuskan dosa-dosa besar berdalilkan
kepada suatu hadis Nabi saw
“Antara ibadah Umrah yang lepas kepada
Umrah yang depan adalah kaffarah penghapus dosa, dan Haji yang Mabrur tiadalah
baginya ganjaran melainkan ganjaran Syurga” Riwayat Muslim
Maka berdasarkan hadith ini
ganjaran ibadah Haji tidak terhad kepada penghapusan sebahagian dosa sahaja
bahkan ia menjadi sebab seseorang itu memasuki syurga. Nabi saw juga bersabda “Barangsiapa
yang melakukan Haji dan dia tidak melakukan perkara keji dan fasiq maka dia
akan disucikan dari dosa seperti hari dia dilahirkan oleh ibunya” Riwayat Bukhari
dan Muslim.
Nabi saw juga bersabda “Orang
yang mengerjakan Haji dan orang yang mengerjakan Umrah adalah tetamu Allah,
jika mereka berdoa kepadaNya nescaya Dia akan membalasnya, jika mereka memohon ampun
dariNya nescaya Dia akan mengampunkan dosa mereka” Riwayat An-Nasaie dan Ibn
Majah
Nabi saw bersabda lagi “Diampuni
dosa bagi orang yang mengerjakan Haji dan diampuni dosa orang yang didoakan pengampunan
oleh orang yang mengerjakan Haji” Riwayat Al-Bazzar dan Tabrani
Telah berkata Al-Qadhi Iyadh
“Ahli Sunnah wal Jamaah telah
sepakat bahawa dosa-dosa besar tidak akan dihapuskan melainkan dengan
bertaubat, dan sebarang hutang tidak dapat terus dilangsaikan (tanpa usaha
untuk menunaikan hutang ini) meskipun hutang ini adalah berkait hak Allah taala
seperti hutang solat dan zakat”
Maka dapatlah difahami bahawa ibadah
Haji ini menghapuskan dosa-dosa kecuali jika dosa melibatkan hak sesama manusia.
Maka dosa yang berkait sesama manusia ini tidak akan diampunkan hinggalah Allah
menghimpunkan semua mereka yang dizalimi oleh si pendosa itu lalu tiap mereka
akan mengambil hak mereka darinya. Namun Allah taala boleh menjadikan tiap
penuntut itu untuk redha dan memaafkan demi menggapai ganjaran besar dariNya.
Oleh yang demikian, tiada masalah bagi si penuntut hak untuk memaafkan si
pendosa. Namun, perlu diketahui disini bahawa hak-hak sesama manusia wajib ditunaikan
adapun hak Allah maka ia terbina atas tasamuh dari Tuhan Yang Maha Pemurah lagi
Maha Pengampun dan Penyayang.
Ibadah Haji juga menyucikan jiwa dan
mengembalikan dirinya kepada ketulusan dan ikhlas sekaligus membawa kepada
kehidupan yang serba baru. Ia juga mengangkat nilai kemanusiawian insan serta
mengukuhkan harapan dan sangka baik kepada Allah taala. Ibadah Haji juga
menguatkan Iman dan melatih diri untuk memperbaharui janji kepada Allah. Hal
ini membantu dirinya untuk bertaubat secara tulus kepada Allah serta mensucikan
diri dan menggentarkan perasaan dan jiwanya untuk menghayati ibadah di Baitillah.
Ibadah Haji memperingatkan sang
mukmin akan sejarah silam Islam yang terdahulu, dan kisah jihad perjuangan Nabi
Muhammad saw serta Salafus Soleh yang berhempas pulas menerangi dunia ini
dengan dakwah dan amal soleh.
Ibadah Haji menuntut kita untuk
melakukan permusafiran menuju Tanah Suci, dan ini melatih kita untuk bersabar
dan menanggung kepenatan dan kelelahan perjalanan dengan cekal. Seseorang
mukmin akan mempelajari ketelitian dan kepatuhan dalam menunaikan perintah-perintah Tuhan dan
menanggung derita di atas jalan Allah yang menuntut pengorbanan dan ithar.
Ibadah Haji menjadikan si hamba
untuk bersyukur kepada Tuhannya atas nikmat yang dilampahkan kepadanya seperti
nikmat harta, nikmat kesihatan, dan menanam didalam dirinya jiwa pengabdian
yang sempurna untuk tunduk patuh penuh penyerahan kepada Syariat Allah dan
agamaNya. Al-Imam Al-Kasani telah berkata :
“Pada ibadah Haji itu terdapat elemen penzahiran Ubudiyyah atau perhambaan dan elemen mensyukuri nikmat yang diberi oleh Tuhan. Adapun penzahiran perhambaan kepada Tuhan adalah kezahiran kerendahan dan kepatuhan kepada Tuhan yang disembah yang terdapat dalam ibadah Haji. Hal ini kerana, ketika si mukmin berada dalam keadaan ihram semasa Haji ia menzahirkan keadaan tidak terurus si mukmin yang sedang melakukan haji dan menolak sebarang asbab untuk berhias dan kemewahan. Ia juga menzahirkan suatu gambaran seorang hamba abdi yang mana ia dimurkai Tuannya maka si hamba terpaksa menunjukkan kehinaan dirinya demi memperoleh kasih Tuannya. Adapun elemen kedua iaitu mensyukuri nikmat Tuhan adalah kerana ibadah boleh dibahagikan kepada ibadah harta dan ibadah anggota badan, namun bagi Haji ia tidak dapat disempurnakan melainkan dengan harta dan tubuh badan. Oleh yang demikian ibadah Haji ini tidak menjadi wajib melainkan adanya kemampuan harta dan kesihatan badan sekaligus wajib baginya untuk mensyukuri dua nikmat besar ini. Mensyukuri nikmat diberi Tuhan dapat direalisasikan dengan mentaati Tuhan yang mengurniakan nikmat. Justeru, mensyukuri atas nikmat yang diberi itu adalah wajib dari sudut aqal dan Syarak.”
Adapun faedah Haji dari sudut
kemasyarakatan pula adalah ia adalah wadah kepada taaruf antara Ummat yang
terdiri dari pelbagai latar belakang, warna kulit, Bahasa, negara. Hal ini
memungkinkan penukaran manfaat ekonomi yang bebas sesama mereka dan saling
bermuzakarah berkenaan hal ehwal ummat Islam serta memupuk semangat Kerjasama dan
kesatuan dalam satu saf untuk menghadapi musuh-musuh mereka serta banyak lagi
manfaat yang melimpahi ummat dengan asbab Haji berdasarkan firman Allah dalam
Surah Al-Haj ayat 28
لِّيَشْهَدُوْا مَنَافِعَ لَهُمْ وَيَذْكُرُوا
اسْمَ اللّٰهِ فِيْٓ اَيَّامٍ مَّعْلُوْمٰتٍ عَلٰى مَا رَزَقَهُمْ مِّنْۢ
بَهِيْمَةِ الْاَنْعَامِۚ فَكُلُوْا مِنْهَا وَاَطْعِمُوا الْبَاۤىِٕسَ
الْفَقِيْرَ ۖ
28. Agar mereka menyaksikan
berbagai manfaat untuk mereka dan agar mereka menyebut nama Allah pada beberapa
hari yang telah ditentukan atas rezeki yang diberikan Dia kepada mereka berupa
hewan ternak. Maka makanlah sebagian darinya dan (sebahagian lagi) berikanlah
untuk dimakan orang-orang yang sengsara dan fakir.
Ibadah Haji mencetus kekuatan
ikatan perhubungan dan persaudaraan sesama orang beriman dari seluruh pelusuk
bumi dan ini telah digambarkan oleh Al-Quran dalam Surah Al-Hujurat ayat 10
اِنَّمَا الْمُؤْمِنُوْنَ اِخْوَةٌ فَاَصْلِحُوْا
بَيْنَ اَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللّٰهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُوْنَ ࣖ
10. Sesungguhnya orang-orang
mukmin itu bersaudara, karena itu damaikanlah antara kedua saudaramu (yang
berselisih) dan bertakwalah kepada Allah agar kamu mendapat rahmat.
Manusia juga merasai dengan benar
bahwa mereka semua adalah sama, tiada keutaaman orang arab atas bukan arab,
tiada keutamaan kulit putih keatas kulit hitam melainkan Taqwa.
Ibadah Haji juga membantu kearah
penyebaran Dakwah Islamiyyah dan memperkukuh gerak kerja para daie berlandaskan
dakwah yang dicetuskan oleh Nabi saw dimana baginda memulakan dakwahnya kepada
rombongan-rombongan Haji yang tiba tiap tahun ke Mekah.
Namun perlu dimaklumkan disini
bahawa, ibadah Haji tidak dituntut untuk diadakan padanya suatu muktamar rakyat
besar-besaran untuk membahas soal politik negara. Hal ini kerana soal rencana
politik dalam Islam adalah tanggungjawab para pemimpin serta mereka yang
merupakan ahli pakar dalam perkara tersebut. Para pemimpin serta majlis perwakilan
rakyatlah adalah rujukan dalam membincangkan soal strategi politik. Bahkan ibadah
Haji ini membuatkan ribuan demi ribuan ummat Islam tiba ke Tanah Suci maka mustahil
untuk diambil pandangan tiap mereka dalam isu melibatkan politik. Oleh yang
demikian, soal rencana politik dan meletakkan dasar manhaj Islam adalah terikat
dengan para pemimpin ummat dan bukanlah diatas tangan tiap-tiap rakyat biasa
yang tidak mempunyai pengaruh dan kuasa. (Pun demikian, rakyatlah yang berkuasa
melantik pemimpin dan suara mereka wajib diambil peduli oleh para pemimpin)
Potongan dari bab faedah dan
keutamaan Haji dari kitab Al-Fiqh Al-Islami Wa Adillatuhu oleh Almarhum Dr
Wahbah Al-Zuhaili.
Terjemahan oleh
Omar Mokhtar bin Hamdan Al-Rupawani
Peguambela &Peguamcara, Peguam Syarie
Comments
Post a Comment