Peguambela, Baju Besi dan Tepung
Peguambela, Baju Besi dan Tepung
Tanpa prejudis kepada peguam-peguam
bela yang jujur dan amanah menolong mahkamah menegakkan keadilan,yang berjuang
untuk mendapatkan hukuman setimpal dan mitigasi. Kita tidak boleh menafikan
bahawa ada yang niat mereka mahu membebaskan
anakguam mereka yang memang melakukan jenayah.
Untuk itu Allah taala berfirman
{ إِنَّاۤ أَنزَلۡنَاۤ إِلَیۡكَ ٱلۡكِتَـٰبَ
بِٱلۡحَقِّ لِتَحۡكُمَ بَیۡنَ ٱلنَّاسِ بِمَاۤ أَرَىٰكَ ٱللَّهُۚ وَلَا تَكُن
لِّلۡخَاۤىِٕنِینَ خَصِیمࣰا }
[Surah An-Nisâ': 105]
We have sent down to thee the
Book in truth, that thou mightest judge between men, as guided by Allah: so be
not (used) as an advocate by those who betray their trust;
Al-Imam Al-Baghawi di dalam
tafsirnya berkata bahawa ayat ini diturunkan berdasarkan kepada kes kecurian
yang berlaku di zaman Rasulullah saw. Suatu hari, ada seorang lelaki dari kaum
Ansar bernama Tu'mah bin Ubairiq dari suku Zafr bin Al-Harith telah mencuri
baju besi kepunyaan Qatadah bin Nu'man. Pada baju besi itu ada bekas kecil yang
dalamnya ada tepung, maka ianya jatuh sedikit sedikit melalui kesan koyak pada
bekas itu sewaktu Tu'mah mencurinya dan membawanya ke rumah. Namun, Tu'mah
menyorokkan baju besi dan memberikan kepada seorang lelaki Yahudi yang bernama
Zaid bin As-Samin.
Maka orang mulalah mencari baju besi
yang hilang itu lantas menyoal Tu'mah kerana kesan tepung itu nampak di
rumahnya dimana dia bersumpah atas nama Allah dia tidak mencurinya dan tiada
dia tahu akan hal baju besi itu. Lalu mereka menuruti kesan tepung itu dan
menjumpainya pada si Zaid bin As-Samin. Lalu Zaid berkata baju besi itu
diberikan kepadaku oleh Tu'mah bin Ubairiq!.
Lalu Bani Zafr bin Al-Harith
bertemu Rasulullah saw dan mendesak agar Rasulullah saw membela Tu'mah. Mereka
juga berkata "jika engkau tidak membelanya maka menjadi malu dan hinalah
Tu'mah". Menurut Kitab Asbabun Nuzul Lil Wahidiy, bahawa terdapat
sekumpulan orang Yahudi yang menjadi saksi bagi Zaid bin As-Samin. Maka,
sebelum sempat Rasulullah saw membuat sebarang keputusan, turunlah ayat
An-Nisa' 105 diatas menegah Rasulullah saw dari menjadi pembela bagi orang yang
benar-benar salah demi untuk membebaskannya dari hukuman.
Maka berkatalah Imam As-Sa'di
didalam tafsirnya
ففي هذا دليل على تحريم الخصومة في باطل،
والنيابة عن المبطل في الخصومات الدينية والحقوق الدنيوية. ويدل مفهوم الآية على
جواز الدخول في نيابة الخصومة لمن لم يعرف منه ظلم.
Maka ayat ini menjadi otoriti
pengharaman dalam membela kebatilan. Samada menjadi pembela untuk kebatilan
dalam soal pertelingkahan agama mahupun urusan dunia. Ayat di atas juga
menunjukkan mafhumnya akan keharusan untuk membela seseorang yang tiada padanya
kezaliman atau kesalahan.
Imam Al-Qurtubi juga berkomentar
dengan menaqalkan pesan ulama didalam Tafsirnya
قَالَ الْعُلَمَاءُ: وَلَا يَنْبَغِي إِذَا
ظَهَرَ لِلْمُسْلِمِينَ نِفَاقُ قَوْمٍ أَنْ يُجَادِلَ فَرِيقٌ مِنْهُمْ فَرِيقًا
عَنْهُمْ لِيَحْمُوهُمْ وَيَدْفَعُوا عَنْهُمْ، فَإِنَّ هَذَا قَدْ وَقَعَ عَلَى
عَهْدِ النَّبِيِّ ﷺ وَفِيهِمْ نَزَلَ قَوْلُهُ تَعَالَى: ﴿وَلا تَكُنْ
لِلْخائِنِينَ خَصِيماً﴾ وَقَوْلُهُ: (وَلا تُجادِلْ عَنِ الَّذِينَ يَخْتانُونَ
أَنْفُسَهُمْ)
Telah berkata para Ulama : Maka
tidak boleh bagi kaum Muslimin menjadi pembela dan berhujah untuk sesuatu kaum,
apabila telah nyata padanya kemunafikan mereka. Hal ini kerana perkara ini
telah berlaku di zaman Nabi saw maka turunlah ayat An-Nisa' 105 dan ayat
{ وَلَا تُجَـٰدِلۡ عَنِ ٱلَّذِینَ یَخۡتَانُونَ
أَنفُسَهُمۡۚ إِنَّ ٱللَّهَ لَا یُحِبُّ مَن كَانَ خَوَّانًا أَثِیمࣰا
}
[Surah An-Nisâ': 107]
Dan janganlah kamu berdebat untuk
(membela) orang-orang yang mengkhianati dirinya. Sungguh, Allah tidak menyukai
orang-orang yang selalu berkhianat dan bergelumang dosa,
Pesanan akhir,telah bersabda
Rasulullah saw
وعن أُمِّ سَلَمةَ رضي اللَّه عنها: أَنَّ رَسُول
اللَّه ﷺ قَالَ: إِنَّمَا أَنَا بشَرٌ، وَإِنَّكُمْ تَخْتَصِمُونَ إِلَيَّ،
وَلَعَلَّ بَعْضَكُمْ أَنْ يَكُونَ أَلْحَنَ بحُجَّتِهِ مِنْ بَعْضٍ؛ فأَقْضِي
لَهُ بِنحْوِ مَا أَسْمَعُ، فَمَنْ قَضَيْتُ لَهُ بحَقِّ أَخِيهِ فَإِنَّمَا
أَقْطَعُ لَهُ قِطْعَةً مِنَ النَّارِ مُتَّفَقٌ عَلَيهِ.
"Sesungguhnya aku hanyalah
manusia, dan kamu membawa kes kamu kepadaku. Boleh jadi sebahagian kamu lebih
lancar berhujjah dari pihak lawannya, maka aku memberi keputusan atas apa yang
aku nilai dari hujjah yang ku dengar. Maka sesiapa yang mana aku telah berikan
keputusan memihak kepadanya sedangkan dia tak layak untuk itu maka sebenarnya
aku telah pun memotong satu bahagian dari azab api neraka ke atasnya"
riwayat Bukhari dan Muslim.
Rujukan :-
1) Asbabun Nuzul Al-Quran oleh Al-Imam Ali bin Ahmad Al-Wahidi
2) Maalimut Tanzil @ Al-Tafsir Al-Baghawi, oleh Al-Imam Husayn ibn Mas’ud Al-Baghawi
3) Al-Jami’ Li Ahkamil Quran oleh Al-Imam Abu Abdullah Al-Qurtubi
4) Taysir Al-Karim Al-Rahman fi Taysir Kalam Al-Mannan oleh Al-Imam
Abdul Rahman Al-Sa’di
Disediakan oleh :-
Omar Mokhtar bin Hamdan Al-Rupawani
Peguambela & Peguamcara, Peguam Syarie
BC/O/512
Comments
Post a Comment