Sheikhul Islam Ibnu Taymiah dari pena Maulana Abul Hasan Ali An-Nadwi
Dalam jilid 2 kitab Rijalul Fikri
Wad Dakwah fil Islam, Maulana Abu Al-Hasan Ali An-Nadwi mengkhususkan jilid
tersebut untuk Sheikhul Islam Ibnu Taymiah rahimahullah. Terdapat satu bab khusus
yang menarik dimana beliau menerangkan Sebab-Sebab Penentangan terhadap Ibnu
Taymiah di antara pengkritiknya dan pembelanya. (أسباب معارضة ابن التيمية بين نقاده والمدافعين عنه)
Dalam bab unik ini, adalah sangat
menakjubkan apabila Maulana menyatakan antara sebab-sebab Ibnu Taymiah mendapat
tentangan yang teruk adalah kerana beliau mempunyai tingkatan pemikiran dan
keilmuan yang tinggi (brilliant). Lantaran itu mereka yang sezaman dengannya
tidak mampu menggarap ideanya dan sukar
nak menerima buah fikirannya.
Maulana mengatakan Ibnu Taymiah apabila
mengkritik, maka sangatlah pedih kritikannya serta menjelaskan terus kesilapan
seseorang dalam pandangannya. Pernah sekali seorang ulama bernama Abu Hayyan
Al-Mufassir, seorang tokoh dalam ilmu Nahu pada awalnya amat mengkagumi Ibnu
Taymiah hingga beliau mendendangkan syair memujinya. Pada suatu ketika selepas
habis majlis Ibn Taymiah, Abu Hayyan al-Mufassir berdiskusi dengan Ibnu taymiah
tentang isu Nahu dan beliau berhujah menggunakan pandangan Imam Sibaweyh sambil
menyangkakan nama itu akan mendiamkan Ibnu Taymiah dari hujahannya. Namun Ibnu Taymiah terus
menembak:-
"Sesungguhnya Sibaweyh
bukanlah seorang Nabi dalam Nahu iaitu bebas dari kesilapan, bahkan beliau ada
melakukan kesilapan pada sekian-sekian isu pada 80 tempat, dan kamu pula tidak
cukup bijak untuk perasan kesilapan tersebut".
Kata-kata pedih itu terus
melukakan hati Abu Hayyan Al-Mufassir lalu mengeluarkan syair pujian bagi Ibnu
taymiah dari diwannya bahkan beliau menjadi pengkritik beliau.
Selain itu, antara sebab Ibnu
Taymiah diserang adalah kerana ketajamannya menyelar fahaman yang dibawa Ibnu Arabi.
Maulana menyatakan tindakan menyerang Ibnu Arabi merupakan suatu dosa yang
tidak boleh diampunkan bagi pengkagum-pengkagumnya lebih-lebih lagi kaum sufi
yang ghuluw. Sedangkan Ibnu Taymiah bukan keseorangan dalam mengkritik Ibnu Arabi,
kerana Imam Ahmad bin Abdul Ahad As-Sirhindiy iaitu seorang imam mujaddid ulung
serta imam Tariqat Naqshabandiyyah menyerang fahaman Ibnu Arabi yang keluar
dari Ahli Sunnah. Anakanda Imam Al-Alusi iaitu Imam Na'man Al-Alusi
menyenaraikan para imam yang tidak bersetuju dengan Ibnu Arabi antaranya Imam
Sakhawi, Imam At-Tifzaniy, Mulla Ali Qari, Ibn Hajar Al-Asqalani, Abu Hayyan
Mufassir, Izzuddin ibn Abdus Salam, Abu Zur'ah Al-Iraqi, Imam Sirajuddin
Al-Bulqini dan lain-lain.
Terdapat banyak lagi sebab yang
diutarakan Maulana, mengapa Ibnu Taymiah dibenci dan diserang, dan yang paling
bahayanya adalah penulisan-penulisan Ibnu Taymiah disumbat dengan petikan-petikan
dan kalam yang bukan darinya hasil dari Tindakan jahat orang yang dengki
kepadanya. Tambahan pula, fitnah dan khabar angin menyatakan Ibnu Taymiah
berkata dengan kalam yang kontroversi juga menular luas dek kerana fitnah yang
tersebar yang dijaja atas namanya. Hingga ada ulama yang berpegang dengan
khabar demikian untuk memfatwakan Ibnu Taymiah sesat. Antaranya Imam Ibnu Hajar
Al-Haytami Al-Makki. Namun Maulana mengulas fatwa tersebut dengan berkata dari
fatwa itu jelas menunjukkan Ibnu Hajar Al-Makki tidak meneliti penulisan-penulisan
Ibnu Taymiah dan hanya bergantung kepada khabar angin yang menular ketika itu
dan dihujung fatwanya juga ada menunjukkan syak Ibnu Hajar Al-Makki iaitu
dengan ibaratnya "jika benar Ibnu Taymiah katakan begini moga Allah
menghukumnya seadilnya".
Namun Anakanda Imam Alusi iaitu
Imam Al-Allamah Khairudin Na'man Al-Alusi bangkit dan menilai penulisan Ibnu Taymiah
dan fatwa Ibnu Hajar Al-Makki lalu beliau mengkritik Ibnu Hajar Al-Makki dan
berkata sumber rujukan fatwa itu adalah dari kata-kata orang yang palsu dan
tipu serta bukan dari asas kebenaran.
Terdapat banyak lagi para ulama
dan imam yang bangkit mempertahankan Ibn Taymiah dari fatwa tersebut hinggakan
anak murid Ibn Hajar Al-makki iaitu Al-Imam Mulla Ali Al-Qari mengkritik fatwa
gurunya dan memuji Ibnu Taymiah bahkan berkata
"Sesungguhnya Ibnu Hajar
Al-Makki dan Ibn Taymiah adalah dari tokoh agung Ahli Sunnah dan wali dari wali-wali
ummah".
Tidak cukup sekadar itu, Maulana
juga membawa kalam Imam Ahmad bin Abdul Rahim Ad-Dehlawi (digelar sebagai Syah
Waliyullah Ad-Dehlawi pengarang kitab Hujatullah Al-Balighah yang terkenal)
yang mempertahankan Ibn Taymiah sebagai tokoh ulung Ahlus Sunnah Wal Jamaah
Maulana menutup bab ini dengan
memetik kalam Imam Syah Waliyullah Ad-Dehlawi
"Oleh yang demikian yakinlah
kami bahwa Sheikhul Islam Ibnu Taymiah moga Allah merahmatinya adalah ilmuwan
dalam Kitabullah dan pembela Sunnah Nabi, seorang yang dalam pengetahuannya
dalam Lughah, Nahu dan Balaghah, menguasai Mazhab Hanbali, seorang yang
melampaui darjat kecerdikan (Faiqun fiz zaka'), dan barangsiapa yang
menyerangnya tidaklah mencapai 1/10 dari apa yang Allah berikan kepada Ibnu Taymiah.
Adapun perselisihan ulama terhadap pandangan Ibnu Taymiah adalah seperti
diskusi antara sahabat-sahabat Rasulullah saw, dan yang menjadi kewajipan kita
adalah menahan lisan kata selain untuk berkata yang baik-baik"
Maulana Abul Hasan Ali An-Nadwi
menuntaskan isu ini dengan kalamnya sendiri diatas:-
“لهو القول الفصل في هذا الموضوع"
"Sememangnya komen Imam Syah
Waliyullah Ad-Dehlawi merupakan komentar yang konklusif dalam menafikan
kesesatan Ibnu Taymiah"
Rujukan : Rijalul Fikri Wad
Dakwah fil Islam, karya Maulana Abu Al-Hasan Ali An-Nadwi
Disediakan oleh;
Omar Mokhtar bin Hamdan Al-Rupawani
Peguambela & Peguamcara,
Peguam Syarie
Comments
Post a Comment